Kraków: Miejska sieć ładowania samochodów elektrycznych Altilium
Na razie jest tylko jedna stacja i to w miejscu, do którego dojadą tylko pojazdy ze stosownym pozwoleniem, ale i tak cieszymy się, że coś w e-temacie drgnęło.
Pierwszą w Krakowie stację do ładowania samochodów elektrycznych otwarto 18 października przy placu na Groblach. Może obsłużyć jednocześnie dwa samochody.
Przedwyborczy rozpęd zapowiadał, że do końca miesiąca otwarte mają być dwie kolejne stacje, przy ul. Rajskiej i ul. Radziwiłłowskiej, ale nadal nie udało się tego zrobić. Z zapowiedzi wynika, że do końca roku w Krakowie mają być w sumie 24 punkty ładowania.
Operatorem stacji funkcjonujących pod marką Altilium jest spółka Smart City Polska. To pierwsza tego typu inwestycja sektora prywatnego w Polsce, realizowana w oparciu o zapisy uchwalonej w styczniu tego roku ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
„Mam nadzieję, że w niedługim czasie uruchomione zostaną wszystkie 24 lokalizacje. Każdy posiadacz samochodu elektrycznego będzie mógł je ładować. Chcemy, żeby Kraków był liderem rozwoju e-mobilności w Polsce” – mówił wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.
Jak poinformował obecnie w Krakowie jest zarejestrowanych 161 elektrycznych samochodów osobowych i 25 autobusów miejskich.
Zgodnie z ustawą o elektromobilności miasto do końca 2020 r. powinno wybudować 105 stacji do ładowania ogólnodostępnych. Wspólnie z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu wybrano ich lokalizację, na razie wskazano 41 takich miejsc, które są dostępne bezpośrednio z pasa drogowego.
Stacje ładowania, funkcjonujące pod brandem Altilium będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów elektrycznych, a ich obsługa, w tym płatność, będzie odbywać się za pomocą aplikacji mobilnej. Klienci nie będą musieli mieć ze sobą własnych kabli. Złącza kablowe wykonano zgodnie ze standardem europejskim, wyposażając je we wtyki typu 2 (Mennekes). Stacja została zaprojektowana i wyprodukowana przez krakowską firmę – PRE Edward Biel.
By zachęcić użytkowników pojazdów elektrycznych, w pierwszych dwóch tygodniach ładowanie na stacji będzie darmowe. W zależności od lokalizacji stacje będą występować w dwóch wariantach z dwoma lub z jednym stanowiskiem do ładowania, w tych lokalizacjach, gdzie jest duży deficyt miejsc postojowych.
„Budujemy infrastrukturę. W pierwszym okresie będziemy zapewne jedynym operatorem na tych stacjach, ale co istotne zgodnie z zapisami ustawy, każdy potencjalny operator ma prawo na nich funkcjonować oferując swoje stawki za ładowanie” – mówił Krzysztof Klimczak ze Smart City Polska.
Ładowanie samochodu trwa w zależności od modelu od 1,5 do 5 godzin i może kosztować jednorazowo ok. 25 zł.
Krzysztof Klimczak podkreślił, że spółka zamierza zarabiać na reklamach umieszczanych na stacjach. Docelowo Smart City Polska chce w Krakowie mieć 105 stacji ładowania pojazdów.
Żródło: Małgorzata Wosion-Czoba/PAP, materiały własne