Wirtualny kokpit przyszłości Hyundaia
Samochody już dawno przestały być zwykłym środkiem transportu, a wymagania dotyczące kokpitu zmieniły się w ciągu ostatniej dekady. Rośnie ilość informacji przekazywanych kierowcy na wyświetlaczach.
Nieustannie pracujemy nad nowymi technologiami, dzięki którym nasze samochody są intuicyjne i wygodne w użytkowaniu.
Regina Kaiser
Starszy Inżynier ds. Interakcji Człowiek–Komputer w Hyundai Motor Europe Technical Center
Dotychczasowe kierownice i kokpity samochodów Hyundai przeszły poważną ewolucję i dalej się zmieniają. Hyundai nieustająco pracuje nad nowymi rozwiązaniami, aby zintegrować już istniejące oraz przyszłe funkcje komunikacyjne w swoich samochodach.
Główne etapy rozwoju kokpitu w samochodach Hyundai
Przeprowadzona przez Hyundaia analiza kierownic i kokpitów samochodów Hyundai i samochodów konkurencji z 2015 roku wykazała, że cechują się one dużą różnorodnością i często brakiem funkcjonalności ze względu na dużą liczbę przycisków i przełączników. Marka Hyundai zdecydowała się więc na zastąpienie przełączników kołyskowych dwoma panelami dotykowymi, aby uczynić kierownicę bardziej intuicyjną. W 2016 roku Hyundai poszedł o krok dalej, zastępując wszystkie przyciski panelami dotykowymi, które następnie zastąpił wyświetlaczami. W 2018 roku Hyundai skupił się na dalszym ulepszeniu istniejących wyświetlaczy, a innowacje zaprezentował w modelu Hyundai i30.
Celowo wybraliśmy do tego celu model Hyundai i30, aby pokazać, że nasze innowacje nie ograniczają się wyłącznie do samochodów wyższego segmentu. Chcemy, żeby były dostępne dla szerokiego grona Klientów.
Regina Kaiser
Na prototypowej kierownicy w modelu i30 znajdziemy dwa wyświetlacze o dużych rozmiarach z możliwością wygodnej regulacji, przyciski można dostosować do indywidualnych potrzeb kierowcy. Wyświetlacze zostały wyposażone w swobodnie konfigurowalny układ ikon, które dzięki zainstalowaniu dwóch modułów siłownika, doskonale reagują nawet na bardzo lekki dotyk. Hyundai unowocześnił także wyświetlacz centralny, który skomunikował z kierownicą i wielowarstwowym zestawem wskaźników MLD®. W przeciwieństwie do konwencjonalnych jednowarstwowych wyświetlaczy, MLD® składa się z dwóch wyświetlaczy, które są ułożone jeden za drugim w odległości 6 mm. To właśnie odległość między dwoma wyświetlaczami pozwala na osiągnięcie wizualnych efektów 3D: część grafiki jest wyświetlana na przednim wyświetlaczu, a część na wyświetlaczu tylnym. W obszarze, w którym obie części nakładają się na siebie, powstaje wrażenie obiektu przestrzennego. Efekt ten służy do ukierunkowania uwagi kierowcy na najważniejszą w danej sytuacji informację, np. o ograniczeniu prędkości. Wyświetlane informacje zmieniają się w zależności od wybranego zestawu wskaźników oraz od sytuacji na drodze. Podobnie jak w smartfonie, kierowca może dowolnie ustawić aż do pięciu przycisków na każdym wyświetlaczu, w zależności od preferencji i częstotliwości użytkowania. Konfigurowalne ustawienia kokpitu stają się coraz ważniejsze, gdyż zapewniają kierowcom większą swobodę oraz podnoszą komfort użytkowania pojazdu.
Badania nad rozproszeniem uwagi kierowcy
Hyundai we współpracy z Instytutem Ruchu Drogowego z Würzburga (WIVW) przeprowadził badania nad poziomem uwagi kierowców podczas jazdy, żeby ocenić użyteczność opracowanych innowacji w praktyce. Wyniki badań wskazują, że prototypowy wirtualny kokpit Hyundaia mieści się w obowiązujących na całym świecie limitach, wyznaczanych przez zajmujące się bezpieczeństwem pojazdów silnikowych stowarzyszenia AAM i NHTSA. Nawet w przypadku bardziej złożonych procesów wszystkie badane osoby wykazywały jedynie niewielkie rozproszenie uwagi. Ponadto uczestnicy badania chwalili atrakcyjny wygląd oraz możliwość dotykowej i intuicyjnej obsługi prototypowego kokpitu.
Obecnie Hyundai kontynuuje prace nad wirtualnym kokpitem, tak aby stał się jeszcze bardziej nowoczesny oraz optymalny pod kątem wyglądu i wygody w obsłudze.
Źródło: Hyundai Motor Poland