Hyundai i30 N Project C – limitowana wersja popularnego hot-hatcha
Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie Hyundai zaprezentował limitowaną wersję i30 N Project C, lżejszą, niższą i bardziej agresywną wersję modelu i30 Hatchback N.
i30 N Project C jest o 50 kilogramów (dokładnie 50,004 kg) lżejszy od Hyundaia i30 Hatchback N, został również obniżony o 6 mm, dzięki czemu dostarczy jeszcze więcej wrażeń z jazdy. Dynamiczny wygląd zewnętrzny i wewnętrzny wywoła uśmiech na twarzy najbardziej wymagającego kierowcy.
Inspirowany sportami motorowymi Hyundai i30 N od czasu premiery w 2017 roku spotkał się z bardzo entuzjastycznym odbiorem, otrzymał także wiele pozytywnych recenzji i nagród. Samochód powstał na bazie i30 Hatchback, jednak został opracowany całkowicie od podstaw, aby zapewnić maksymalną przyjemność zarówno podczas jazdy po drogach publicznych, jak i zmagań na torze.
W modelu i30 N Project C zastosowano widoczne elementy wykonane z kompozytów wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP), które pokryte są bezbarwnym lakierem, aby podkreślić sploty włókien węglowych. Przedni splitter, tylny dyfuzor, maska, oraz progi ze znaczkiem N wykonane zostały z CFRP, dzięki czemu samochód jest nie tylko lżejszy, ale także ma lepszy docisk podczas jazdy z większymi prędkościami. Pomimo większej powierzchni czołowej oraz mniejszego prześwitu współczynnik oporu niezmiennie wynosi 0,32 jak w i30 N. Natomiast dedykowane elementy pakietu aerodynamicznego przyczyniają się do jeszcze szybszego i pewniejszego pokonywania zakrętów.
Dlaczego C? Po pierwsze od Area C, czyli toru dla sportowych samochodów w centrum badawczo-rozwojowym Namyang. Po drugie od carbon fibre, ang. włókna węglowe, a także od center of gravity, ang. środek ciężkości, który w i30 N Project C znajduję się o 8,8 mm niżej w porównaniu z i30 N.
Po sukcesie i30 N, i30 N Project C to kolejny ekscytujący krok, pokazujący, że Hyundai jeszcze bardziej podnosi poprzeczkę w obszarze samochodów stworzonych dla entuzjastów sportów motorowych. W limitowanej wersji i30 N Project C zredukowaliśmy masę pojazdu tam, gdzie ma to największe znaczenie dla prowadzenia. Zoptymalizowaliśmy także design, aby zapewnić jeszcze lepsze osiągi.
Thomas Schemera
Wiceprezes Wykonawczy i Szef Działu Produktu Hyundai Motor Europe
i30 N Project C lżejszy, dzięki zastosowaniu CFRP i aluminium
Budując Project C, Hyundai dążył do stworzenia samochodu bezkompromisowego. Kute felgi OZ Racing znacząco przyczyniają się do redukcji masy nieresorowanej. Imponujące 19-calowe obręcze odpowiadają za redukcję 22 kg masy pojazdu.
Wykorzystując włókna węglowe w masce (-7,2 kg), bocznych progach (-499 gramów każdy), przednim splitterze (+240 gramów funkcja aerodynamiczna i dobry wygląd), tylnym dyfuzorze (-386 gramów), a także lżejsze przednie kubełkowe fotele Sabelt® z plecami z CFRP (-7,5 kg każdy), udało się znacząco zredukować wagę tych elementów. Siedzenia Sabelt® zapewniają również kierowcy i pasażerowi z przodu doskonałe trzymanie boczne, także lepszą pozycję do sportowej jazdy.
Moc samochodu wynosi 275 KM, a moment obrotowy 378 Nm podobnie jak i30 N Performance, jednakże mniejsza masa samochodu wpływa pozytywnie na prowadzenie, a także lepsze informacje zwrotne z układu kierowniczego.
Zoptymalizowana dynamika
Układ kierowniczy i zawieszenie w i30 N Project C są uważane za benchmark dla najbardziej entuzjastycznych kierowców i30 N. Project C odnosi się w szczególności do toru Area C w centrum badawczo rozwojowym Namyang. Samochód w równym stopniu rozwijano w Nürburgring Hyundai Technical Center w Meuspath.
Alexander Eichler
Kierownik Działu Testów i Rozwoju Pojazdów Sportowych Hyundai Motor Europe Technical Center
Dzięki zastosowanie krótszych sprężyn oraz nowym nastawom zawieszenia i30 N Project C ma mniejszy o 6 mm prześwit, a jego środek ciężkości znajduje się o 8,8 mm niżej. Tylne zawieszenie, w którym w większym stopniu zastosowano aluminium jest lżejsze o 4,66 kg. Project C ma także tylną rozpórkę, która zapewnia większą sztywność nadwozia i pomaga przy jeździe z dużymi prędkościami oraz przy przenoszeniu obciążenia podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Wszystkie tryby jazdy zostały specjalnie skalibrowane dla wersji Project C, a tryby Sport oraz N zapewniają kierowcom lepsze bezpośrednie sprzężenie zwrotne oraz jeszcze lepszy efekt z jazdy. Niezwykle dynamiczny tryb N w tym przypadku został zaprojektowany tak, aby zapewnić jak największą zwinność i przewidywalność podczas jazdy torowej.
Elegancki i bardzo funkcjonalny design
We wnętrzu i30 N Project C została zastosowana Alcantara®, najbardziej widoczna wokół kierownicy, hamulca ręcznego i dźwigni ręcznej zmiany biegów. Podobnie jak wiele innych zmian w samochodzie, szczotkowana aluminiowa gałka zmiany biegów w kształcie głowicy tłoka łączy w sobie funkcjonalność oraz design, idealnie pasując do dłoni na krótkie precyzyjne zmiany. Szczegóły takie, jak zaciski lub pasy bezpieczeństwa, mają ciemnopomarańczowy kolor, podobnie jak przyciski trybu jazdy na kierownicy wielofunkcyjnej. Ponadto i30 N Project C można rozpoznać po plakietce z indywidualnym numerem egzemplarza we wnętrzu po stronie pasażera, która podkreśla ekskluzywność edycji specjalnej. Project C został pokryty matowym szarym lakierem, a widoczne części z włókna węglowego błyszczącym lakierem bezbarwnym.
Źródło: Hyundai Motor Poland