Mazda MX-30 – Samochód elektryczny dbający o środowisko… i kierowcę
Pierwszy samochód elektryczny w gamie japońskiego producenta, Mazda MX-30 dostępna w ramach rezerwacji po premierze na targach motoryzacyjnych w Tokio, została opracowana z myślą o kierowcach, którzy nie chcą rezygnować z przyjemności prowadzenia
Dzięki unikalnemu projektowi drzwi o koncepcji freestyle, ekologicznym materiałom i odpowiednio dobranym akumulatorom o zasięgu około 200 km[1] przekraczającym średni dzienny dystans 48 kilometrów pokonywanych przez europejskich kierowców[2], Mazda MX-30 jest kolejnym pozytywnym etapem na drodze ewolucji Mazdy do redukcji emisji zanieczyszczeń, zapoczątkowanym najnowszą premierą innowacyjnej jednostki napędowej Skyactiv-X. Podobnie jak w przypadku napędów spalinowych, Mazda stosuje w swoim pierwszym samochodzie elektrycznym rightsizing, który jednak w tym przypadku odnosi się do odpowiedniego dobrania wielkości akumulatora trakcyjnego do rozmiaru i przeznaczenia samochodu z myślą o pozostawieniu jak najmniejszego śladu węglowego w ujęciu „well to wheel”, czyli od wydobycia surowców, poprzez ich przetworzenie, produkcję samochodu, jego eksploatację aż po utylizację.
Samochód napędzany baterią, a nie bateria na kołach
Komentując premierę Mazdy MX-30, która pojawi się w europejskich salonach sprzedaży w drugiej połowie 2020 r. (w Wielkiej Brytanii w 2021 roku), Yasuhiro Aoyama, Prezes i Dyrektor Zarządzający Mazda Motor Europe powiedział:
Podobnie jak w przypadku wszystkich samochodów Mazdy, nasi projektanci i inżynierowie mieli bardzo jasno sprecyzowany cel dla naszego pierwszego pojazdu z napędem elektrycznym. Postanowiliśmy, że będzie wyróżniać się sylwetką nadwozia oraz doskonałym prowadzeniem, co jest kluczowym elementem DNA Mazdy i czyni nas wyjątkowymi w porównaniu z konkurentami na rynku, a co najważniejsze – pozytywnie przyczynia się do zmniejszenia emisji w całym cyklu życia samochodu.
Aoyama
Oprócz technologii elektryfikacji, które wprowadzamy w całej naszej gamie modelowej, jako mniejszy producent skupiliśmy wszystkie nasze wysiłki na stworzeniu samochodu elektrycznego, który według naszych przewidywań będzie drugim samochodem w rodzinie, a zasięg naszego pojazdu będzie odpowiadał potrzebom klientów.
Wielu przedstawicieli mediów, którzy mieli okazję prowadzić nasz prototypowy pojazd testowy zgodnie twierdzi, że jest to jeden z niewielu samochodów elektrycznych, którego charakterystyka jezdna jest tożsama z pozytywnymi cechami zwykłego samochodu. Dostarczanie przyjemności z jazdy jest esencją każdego modelu Mazdy jaki projektujemy i nie inaczej będzie w naszym samochodzie elektrycznym.
Koncentracja na kierowcy
Podobnie jak pozostałe modele Mazdy, MX-30 zapewnia bardzo naturalne i responsywne prowadzenie, samochód przyspiesza, skręca i hamuje dokładnie tak, jak oczekujesz tego w codziennych sytuacjach drogowych.
W Maździe MX-30 jest to możliwe dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym skumulowanym w pakiecie rozwiązań e-Skyactiv. Dotyczy to baterii, silnika elektrycznego i skrzyni biegów, które są sztywno zintegrowane z konstrukcją pojazdu co zwiększa ogólną sztywność nadwozia i zapewnia doskonałą reakcję na polecenia kierowcy.
Ponadto, biorąc pod uwagę znaczenie dźwięku w percepcji momentu obrotowego i prędkości przez kierowców, inżynierowie Mazdy stworzyli również wewnątrz modelu MX-30 elektroniczny system nagłośnienia, który jest zsynchronizowany z momentem obrotowym silnika w zakresie częstotliwości akustycznej i ciśnienia akustycznego. Rozwiązanie to skutkuje mniejszą zmiennością prędkości prowadzenia pojazdu, co pozwala na bardziej harmonijną jazdę, wspieraną przez unikalny system G-Vectoring Control (GVC) Mazdy, teraz dodatkowo rozszerzony i wykorzystujący zalety silnika elektrycznego (G-Vectoring Control Plus).
Wyrazista stylistyka KODO
Stylistyka Mazdy MX-30 jest kontynuacją podejścia projektowego Mazdy, gdzie „mniej znaczy więcej”, zarówno w zakresie designu sylwetki nadwozia, jak i wnętrza samochodów.
Kabina, zaprojektowana została z myślą o stworzeniu poczucia jedności, płynącego od góry słupka A ku tyłowi nadwozia. Kontrastowe odcięcie linii dachu sprawia, że wrażenie to jest jeszcze wyraźniejsze.
Charakterystyczne drzwi o koncepcji freestyle, po raz pierwszy zastosowane w sportowej Maździe RX-8, nadają sylwetce kabiny Mazdy MX-30 smukłości i elegancji oraz również zapewniają łatwiejszy dostęp zarówno do przednich jak i tylnych siedzeń.
We wnętrzu wprowadzamy również materiały przyjazne dla środowiska i zastępujemy większość prawdziwej skóry wegańską alternatywą. W wykończeniu „pływającej” konsoli centralnej, która zapewnia kreatywną przestrzeń do przechowywania, znajduje się również ekologiczny korek.
Dla świadomych klientów
Odpowiedzialne podejście do kwestii śladu węglowego i ujęcie emisji CO2 w szerokim podejściu „well to wheel” pozwoliło na stworzenie samochodu, który wpisuje się w ekologiczny trend coraz chętniej podchwytywany przez mieszkańców aglomeracji.
Wśród klientów naszej nowej Mazdy MX-30 widzimy przede wszystkim mieszkańców domów jednorodzinnych zlokalizowanych na przedmieściach dużych i średnich polskich miast, którzy na co dzień pokonują kilkadziesiąt kilometrów w drodze do swoich obowiązków. Doskonale wiemy, że przy obecnym stanie infrastruktury komfort używania samochodu elektrycznego może zostać zapewniony tylko dostępem do własnego gniazdka, dzięki czemu można podłączać samochód elektryczny do ładowania nawet co noc. Widzimy też coraz większe zainteresowanie właścicieli domów jednorodzinnych fotowoltaiką, która pozwala na pozyskanie czystego prądu i dalsze obniżenie kosztów eksploatacji samochodu elektrycznego. Jednocześnie mamy świadomość, że przy obecnej technologii samochód na prąd nie jest w stanie zastąpić spalinowego choćby w dalszych podróżach służbowych czy wakacyjnych wyjazdach dlatego traktujemy nasz nowy model jako drugi w rodzinie, choć wiemy, że od poniedziałku do piątku może on pełnić funkcję podstawowego środka transportu.
Łukasz Paździor
Dyrektor Zarządzający Mazda Motor Poland
Co kryje nazwa modelu?
Mazda wykorzystała prefiks MX w kilku wcześniejszych modelach, które zostały zaprojektowane i skonstruowane w celu zakwestionowania założeń branży motoryzacyjnej w swoich czasach. Tworząc MX-5 wskrzesiliśmy sportowy dwumiejscowy samochód w czasach, gdy roadster został skreślony przez innych producentów. W historii Mazdy są też modele koncepcyjne oznaczone skrótem MX, które, jak MX-81 z 1981 r., wyznaczały nowe kierunki dla stylizacji kolejnych samochodów Mazdy. Liczba 30 to przyporządkowanie do segmentu kompaktowych SUV-ów, bo MX-30 jest pod względem wielkości odpowiednikiem nowej Mazdy CX-30.
Wraz z Mazdą MX-30 stworzyliśmy zupełnie nowe doświadczenie korzystania z samochodu elektrycznego w połączeniu z DNA Mazdy wyróżniającym się unikalnym wzornictwem wnętrza i nadwozia oraz dużą dynamiką jazdy, dzięki czemu nasi klienci nadal mogą doświadczać radości z jazdy, z której Mazda jest znana.
Specyfikacja samochodu
Mazda MX-30 jest już dostępna w systemie rezerwacji na wielu europejskich rynkach, w tym w Polsce, poprzez stronę https://www.mazda.pl/ w zakładce Modele. Samochody z serii First Edition wycenione zostały na 149 990 zł i oferują bogate wyposażenie, w skład którego wchodzi m.in.:
Matrycowe reflektory LED
Cyfrowe zegary
System Mazda Connect
Nawigacja
Sterowanie HMI
Automatyczna klimatyzacja z ekranem dotykowym
Head-up na szybie
Kontrola martwego pola ze wspomaganiem zmiany pasa
Przyciemniane szyby
Aluminiowe obręcze 18”
Elektryczna regulacja fotela kierowcy
Pierwsze samochody trafią do salonów w drugiej połowie 2020 r., a klienci którzy zdecydują się na kupno Mazdy MX-30 First Edition w procesie rezerwacji otrzymają urządzenie wallbox, dzięki któremu pełne ładowanie samochodu od zera z domowego gniazdka zajmie niespełna 5 godzin.
Podstawowe dane techniczne (model w specyfikacji europejskiej)[3]
Typ nadwozia | SUV | |
Liczba miejsc | 5 | |
Długość, szerokość i wysokość całkowita | 4395 x 1795 x 1570 mm | |
Rozstaw osi | 2655 mm | |
Układ napędowy | e-SKYACTIV | |
Zawieszenie kół przednich | na kolumnach MacPherson | |
Zawieszenie kół tylnych | belka skrętna | |
Typ przekładni kierowniczej | zębatkowa | |
Układ hamulcowy (przód, tył, sterowanie) | tarcze wentylowane / tarcze pełne / hamowanie silnikiem z odzyskiem energii | |
Rozmiar opon | 215/55 R18 | |
Akumulator zasilający | typ | litowo-jonowa |
ogniwa | pryzmatyczne | |
napięcie łączne | 355V | |
pojemność akumulatora | 35,5 kWh | |
Silnik elektryczny | typ | silnik synchroniczny na prąd zmienny |
układ chłodzenia | cieczą | |
Ładowanie | ładowanie prądem stałym | specyfikacja COMBO (CCS) |
ładowanie prądem zmiennym | Maksymalna moc wejściowa 6,6 kW |
[1] Wg europejskiej normy WLTP
[2] Na podstawie wyników badania Ipsos MORI przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie 12072 dorosłych na wybranych rynkach europejskich w marcu 2019 r. (Austria, Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania i Włochy) dot. eksploatacji samochodów, na zlecenie Mazdy.
[3] Dane prowizoryczne
Źródło: Mazda Motor Poland