Pierwsze wodorowe ciężarówki Hyundai XCIENT FC trafiły już do Klientów

Hyundai dostarczył dziś pierwsze siedem egzemplarzy XCIENT Fuel Cell, pierwszej na świecie produkowanej masowo ciężkiej ciężarówki elektrycznej z ogniwami paliwowymi, do Klientów w Szwajcarii. Łącznie w tym roku na szwajcarskie drogi trafi ich 50 sztuk. Dostawa XCIENT Fuel Cell oznacza oficjalne wejście Hyundaia na europejski rynek samochodów użytkowych.

Dostawa XCIENT Fuel Cell rozpoczyna nowy wodorowy rozdział dla firmy Hyundai oraz dla wykorzystania wodoru jako źródła czystej energii przez społeczeństwo. Dzisiejsza dostawa pierwszych ciężarówek XCIENT Fuel Cell to dopiero początek – otwiera ona nieskończone możliwości czystej mobilności. Po tej udanej dostawie z dumą ogłaszamy nasz plan ekspansji poza Europą, obejmujący Amerykę Północną i Chiny.

In Cheol Lee,
Wiceprezes Wykonawczy i Szef Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai Motor

Zdolność produkcyjna XCIENT Fuel Cell osiągnie 2000 sztuk rocznie do 2021 roku, wspierając ekspansję w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach w miarę wzrostu zapotrzebowania na czysty transport. Zwiększanie zdolności produkcyjnych będzie wsparte inwestycją o wartości 1,3 miliarda USD, oprócz wcześniej ogłoszonego zaangażowania 6,4 miliarda USD na ustanowienie ekosystemu dla społeczeństwa wodorowego.

W USA Hyundai współpracuje z liderami z branży logistyki nad dostarczeniem masowo produkowanych ciężkich samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi. Podczas North American Commercial Vehicle (NACV) Show w październiku 2019 roku Hyundai zaprezentował samochód koncepcyjny HDC-6 NEPTUNE napędzany ogniwami paliwowymi. Hyundai współpracuje także z różnymi firmami w celu zbudowania pełnego łańcucha wartości, od produkcji wodoru i stacji ładowania po serwis i konserwację. Na rynek północnoamerykański trafi również model ciągnika siodłowego z napędem 6×4. Hyundai spodziewa się, że do 2030 roku na amerykańskie drogi wyjedzie ponad 12 000 ciężarówek z ogniwami paliwowymi.

Hyundai współpracuje też z różnymi podmiotami w Chinach, by wprowadzić na chińskie drogi 1 milion pojazdów napędzanych wodorem do 2030 roku. Przemysł wodorowy w tym kraju wykazuje gwałtowny trend wzrostowy, tworząc ogromny potencjał. Początkowo Hyundai skupi się na czterech głównych ośrodkach wodorowych w Chinach: Jin-jin-ji, delcie rzeki Jangcy, prowincji Guangdong i prowincji Syczuan. Obecnie Hyundai omawia wspólne inicjatywy, takie jak spółki joint venture z lokalnymi partnerami.

W nadchodzących latach na chiński rynek zostaną wprowadzone trzy elektryczne ciężarówki z ogniwami paliwowymi: w 2022 roku ciężarówka o średniej ładowności, a w kolejnych latach ciężka ciężarówka i następnie kolejna ciężarówka o dużej ładowności. W przypadku tych modeli celem Hyundaia jest osiągnięcie łącznej sprzedaży wynoszącej 27 000 sztuk do 2030 roku.

W 2019 roku Hyundai Motor Company utworzył Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), spółkę joint venture ze szwajcarską firmą H2 Energy. HHM współpracuje również z Hydrospider, wspólnym przedsięwzięciem firm H2 Energy, Alpiq i Linde. Klienci będą mogli leasingować ciężarówki XCIENT Fuel Cell od HHM w formule pay-per-use, która nie wymaga opłaty wstępnej. Hyundai przeniesie rozwiązanie ze Szwajcarii na kolejne rynki europejskie, dzięki sieci partnerów z Austrii, Holandii, Niemiec i Norwegii.

W ramach planu rozwoju produkcji Hyundai przewiduje, że do 2025 roku dostarczy do Europy 1600 ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Obecnie Coop, Migros, Traveco, Galliker Logistics, Camion Transport, F. Murpf AG oraz G. Leclerc Transport AG, a także inni Klienci już złożyli zamówienia na XCIENT Fuel Cell. Będą wykorzystywać ciężarówki do przewożenia najróżniejszych towarów w całej Europie, począwszy od żywności, aż po samochody.

Aby wesprzeć rozwijający się ekosystem wodorowy, Hyundai zaangażował się w rozwój ponad 100 stacji wodoru w Szwajcarii, co wystarczy nie tylko dla pojazdów użytkowych, ale także dla samochodów osobowych z ogniwami paliwowymi. Hyundai planuje również działać jako łącznik pomiędzy sektorami, wprowadzając różnych partnerów do łańcucha wartości wodoru.

Hyundai Xcient Fuel Cell jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu Xcient Fuel Cell wynosi około 400 km. Zasięg został optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych Klientów flot samochodów użytkowych, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.

W ciągu najbliższych kilku lat Hyundai wprowadzi pełną zmianę modelu XCIENT Fuel Cell, który zostanie umieszczony na platformie przeznaczonej dla ciężarówek z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Nowy model będzie wyposażony w elektryczne osie napędowe i dwa stosy ogniw paliwowych o mocy 200 kW każdy, które są w fazie rozwoju. Nowa gama modeli będzie obejmowała samochody ciężarowe z napędem 4×2 i 6×2 oraz ciągniki siodłowe z napędem 4×2, które mogą obsługiwać znaczną część europejskiego rynku ciężkich samochodów ciężarowych. Ciągnik siodłowy umożliwiający uciąg 44-ton będzie umożliwiał pokonanie 1000 kilometrów na jednym tankowaniu. Modele te pomogą w zastąpieniu emitujących zanieczyszczenia ciężarówek z silnikami wysokoprężnym.

Hyundai zaangażował się w dalszy rozwój technologii ogniw paliwowych i ustanowienie łańcucha dostaw w celu wprowadzenia Gospodarki Wodorowej dla lepszej i czystszej przyszłości. Hydrogen Mobility Solution firmy Hyundai Motor zdobyło w zeszłym roku nagrodę Truck Innovation Award podczas International Truck of the Year (IToY), a XCIENT Fuel Cell zdobył nagrodę Innovation Award w dziedzinie energii wodorowej i technologii ogniw paliwowych podczas 5. Forum w Szanghaju, które odbyło się we wrześniu tego roku.

Specyfikacja

Model : XCIENT Fuel Cell
Typ pojazdu: Ciężarowy (Podwozie z kabiną)
Typ kabiny: Day Cab
Typ napędu: LHD / 4X2

Wymiary [mm]

Rozstaw osi: 5 130
Całkowite (Podwozie z kabiną): Długość 9 745; Szerokość 2 515 (2 550 z osłonami bocznymi), Maks. dop. szerokość 2 600, Wysokość: 3 730

Masy [kg]

Dopuszczalna masa całkowita: 36 000 (ciągnik z naczepą)
Dopuszczalna masa całkowita: 19 000 (podwozie z zabudową)
Przód / Tył: 8 000 / 11 500
Masa własna (Podwozie z kabiną): 9 795

Osiągi

Zasięg: Dokładny zasięg zostanie potwierdzony później
Prędkość maksymalna: 85km/h

Napęd

Ogniwa paliwowe: 190 kW (95 kW x 2 EA)
Akumulatory: 661 V / 73,2 kWh – od Akasol
Silnik / Falownik: 350 kW / 3 400 Nm – od Siemens
Skrzynia biegów: ATM S4500 – od Allison / 6 biegów do przodu i 1 wsteczny
Przełożenie główne: 4.875

Zbiorniki na wodór

Ciśnienie: 350 bar
Pojemność: 32,09 kg H2

Hamulce

Hamulce robocze: Tarczowe
Hamulec pomocniczy: Retarder (4-biegowy)

Zawieszenie

Typ: Przód / Tył – Pneumatyczne (z 2 poduszkami) / Pneumatyczne (z 4 poduszkami)
Opony: Przód / Tył – 315/70 R22,5 / 315/70 R22,5

Bezpieczeństwo

Asystent unikania kolizji czołowych (FCA): Standard
Inteligentny tempomat (SCC): Standard
Elektroniczny system hamowania (EBS) + Dynamiczna kontrola pojazdu (VDC): Standard (ABS jest częścią VDC)
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa (LDW): Standard
Poduszki bezpieczeństwa: Opcjonalne


Hyundai Motor Company zastrzega sobie prawo do zmian specyfikacji bez konieczności notyfikacji.

Źródło: Hyundai Motor Poland