Hyundai rozpoczyna nową elektryczną erę z dedykowaną platformą E-GMP
Hyundai Motor Group (Grupa) zaprezentował swoją nową platformę Electric-Global Modular Platform (E-GMP), platformę przeznaczoną dla pojazdów elektrycznych z bateriami (BEV).
Platforma E-GMP, zaprezentowana online podczas E-GMP Digital Discovery, posłuży za podstawę dla nowej generacji pojazdów elektrycznych Hyundai Motor Group.
Od 2021 r. E-GMP będzie stanowić bazę dla szeregu nowych pojazdów typu BEV, w tym Hyundaia IONIQ 5 oraz pierwszego dedykowanego modelu BEV firmy Kia Motors Corporation, który zostanie ujawniony w 2021 roku, a także szeregu innych modeli.
Zaprojektowana wyłącznie dla pojazdów elektrycznych, platforma E-GMP daje więcej możliwości w porównaniu z istniejącymi platformami Grupy, z których każda została zaprojektowana z myślą o wykorzystaniu silników spalinowych. Korzyści obejmują zwiększoną elastyczność projektowania, doskonałe właściwości jezdne, zwiększony zasięg, ulepszone funkcje bezpieczeństwa i więcej miejsca we wnętrzu dla pasażerów, a także bagaży.
Już teraz nasze samochody elektryczne z napędem na przednie koła należą do najbardziej wydajnych w swoich segmentach. Dzięki tylnonapędowej platformie E-GMP powiększamy naszą technologiczną przewagę w segmentach, w których Klienci wymagają doskonałej dynamiki jazdy i wyjątkowej wydajności. E-GMP stanowi owoc lat pracy, badań i rozwoju, która łączy w sobie nasze najnowocześniejsze technologie. Nasza oferta samochodów elektrycznych będzie ewoluować i rozwijać się dzięki tej innowacyjnej nowej platformie.
Albert Biermann,
Prezes i Dyrektor Działu Badawczo-Rozwojowego Hyundai Motor Group
Efektywny i dynamiczny rozwój, dzięki modularyzacji i standaryzacji
Dzięki modularyzacji i standaryzacji, E-GMP jest mniej skomplikowana od dotychczas stosowanych platform. Umożliwia szybki i elastyczny rozwój konstrukcji, które mogą być stosowane w większości segmentów pojazdów, takich jak sedany, crossovery czy SUV-y. Ponadto elastyczność platformy pozwala zaspokoić różne potrzeby Klientów, również w zakresie osiągów pojazdów. Korzystający z E-GMP, sportowy model będzie mógł przyspieszy od zera do 100 km/h w mniej niż 3,5 sekundy i osiągnie maksymalną prędkość wynoszącą 260 km/h.
E-GMP będzie bardzo skuteczna w umacnianiu wiodącej pozycji Grupy w dziedzinie pojazdów elektrycznych. Umożliwi firmie poszerzenie oferty pojazdów elektrycznych w stosunkowo krótkim okresie, dzięki wykorzystaniu modularyzacji i standaryzacji.
Zaprojektowana z myślą o osiągach, bezpieczeństwie i maksymalnej przestrzeni
E-GMP została zaprojektowana, aby zapewnić lepsze zachowanie na zakrętach i większą stabilność przy dużych prędkościach. Dążono do optymalnego rozłożenia ciężaru między przodem a tyłem konstrukcji oraz nisko położonego środka ciężkości. Założenia zrealizowano dzięki nisko zamontowanemu pakietowi akumulatorów oraz zastosowaniu silników elektrycznych umieszczonych w miejscu silnika spalinowego.
Wysokoobrotowy silnik elektryczny zapewnia lepsze właściwości jezdne pojazdów. Zastosowano wielowahaczowe tylne zawieszenie, z pięcioma wahaczami, które jest zwykle używane w segmentach pojazdów klasy średniej i wyższej, oraz pierwszą na świecie produkowaną masowo zintegrowaną oś napędowa, łączącą łożyska kół z wałem napędowym. Oś przenosi moc na koła w taki sposób, że zapewnia wyższy komfort jazdy i stabilność prowadzenia.
Platforma zapewnia większe bezpieczeństwo dzięki ramowej konstrukcji akumulatora wykonanej ze stali o ultra wysokiej wytrzymałości. Elementy ze stali tłoczonej na gorąco wokół akumulatora, zapewniając dodatkową sztywność. Energia zderzenia może być efektywnie pochłaniana, dzięki pochłaniającym energię sekcjom nadwozia i podwozia, efektywnym ścieżkom rozpraszania energii oraz centralnej części akumulatora ściśle połączonej z nadwoziem pojazdu.
Ponadto, wzmacniając konstrukcję sekcji nośnej znajdującej się przed deską rozdzielczą, inżynierowie byli w stanie zminimalizować wpływ zderzenia na układ elektryczny i akumulator. Konstrukcja słupka A zapobiega również deformacji kabiny pasażerskiej poprzez rozkład obciążenia.
E-GMP umożliwia maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnętrzną dzięki długiemu rozstawowi osi, krótkim zwisom przednim i tylnym oraz smukłej desce rozdzielczej. Dzięki zamontowaniu akumulatora pod podłogą uzyskano płaską podłogę w kabinie. Zapewnia to więcej miejsca na nogi dla pasażerów, jednocześnie umożliwiając różne ustawienia przednich i tylnych siedzeń.
Akumulator – zamontowany między przednią i tylną osią kół – będzie najbardziej pojemnym, jaki kiedykolwiek stworzyła Hyundai Motor Group. Udało się to osiągnąć dzięki między innymi zwiększonej wydajności chłodzenia, będącej wynikiem nowej, oddzielnej konstrukcji systemu chłodzenia, który pomaga zwiększyć kompaktowość akumulatora. Dzięki gęstości energii zwiększonej o około 10% w porównaniu z istniejącą technologią, akumulatory są lżejsze oraz można je zamontować niżej, zyskując więcej miejsca w kabinie.
Wydajny i mocny elektryczny układ napędowy
Nowy kompaktowy system zasilania elektrycznego składa się z mocnego silnika, przekładni i falownika. Te trzy komponenty są zespolone w jednym kompaktowych rozmiarów module. Zapewnia to wysoką wydajność przy zwiększonej maksymalnej prędkości silnika nawet do 70 procent w porównaniu z istniejącymi silnikami. Wysokoobrotowy silnik jest mniejszy niż inne obecnie stosowane silniki, a jednocześnie zapewnia porównywalną wydajność, zajmując mniej przestrzeni oraz jest lżejszy.
Ponadto zestandaryzowany system akumulatorów można dobrać do segmentu pojazdów, w celu zapewnienia odpowiedniej wydajności, maksymalnego zasięgu jazdy czy też spełnienia różnych innych potrzeb Klientów.
Silnik jest sterowany przez moduł falownika, który posiada półprzewodniki wykonane z węglika krzemu (SiC). Silnik ten pozwala zwiększyć wydajność systemu o około 2~3 procent, co oznacza, że samochód może przejechać o około 5 procent dłuższy dystans przy tej samej pojemności akumulatora.
Platforma umożliwia zastosowanie napędu tylnego lub na wszystkie koła, przy zastosowaniu dodatkowego silnika na przedniej osi. Układ napędu na cztery koła będzie pozwalał na rozłączenie połączenia pomiędzy przednim silnikiem i przednimi kołami. Przełączanie pomiędzy napędem na dwa i cztery koła umożliwia zwiększenie efektywności, oferując idealny poziom osiągów i wydajności.
Wszystkie pojazdy oparte na platformie E-GMP używają jednego znormalizowanego typu modułów akumulatorów. Moduły składają się ze standardowych ogniw i mogą występować w różnych ilościach zgodnie z wymaganiami dla każdego pojazdu.
Wysokonapięciowy (400V / 800V) oraz dwukierunkowy system ładowania
Większość istniejących pojazdów elektrycznych i infrastruktura szybkiego ładowania zapewnia ładowanie od 50kW do 150kW dla pojazdów elektrycznych wyposażonych w instalację 400 V. Jednak rozwój infrastruktury 800V z mocą ładowania do 350kW pozwoli na jeszcze szybsze ładowanie.
Hyundai Motor Group zainwestował także w IONITY, wiodącą w Europie sieć ładowania o dużej mocy, stając się strategicznym partnerem i udziałowcem. IONITY obsługuje 308 stacji ładowania umożliwiających ładowanie z mocą do 350 kW, które zlokalizowano wzdłuż autostrad w Europie. Firma planuje zwiększyć liczbę do 400 stacji dużej mocy do 2022 roku, z czego 51 jest w trakcie budowy.
E-GMP standardowo oferuje możliwość ładowania 800V i umożliwia ładowanie 400V bez potrzeby stosowania dodatkowych urządzeń lub adapterów. Jest to pierwsza na świecie opatentowana technologia, która obsługuje silnik i falownik w celu zwiększenia napięcia z 400V do 800V w celu zapewnienia stabilnego ładowania.
Samochód elektryczny oparty na E-GMP może dysponować zasięgiem ponad 500 km przy w pełni naładowanym akumulatorze, zgodnie z obowiązującą procedurą pomiaru zużycia energii (WLTP). Co więcej, może naładować się do 80 procent w zaledwie 18 minut. Natomiast zaledwie 5 minut wystarczy na uzyskanie 100 km zasięgu.
W przeciwieństwie do poprzednich pojazdów BEV, które pozwalają na przesyłanie energii tylko w jedną stronę, system ładowania zastosowany w E-GMP jest bardziej elastyczny. Nowo opracowana zintegrowana jednostka sterująca ładowaniem (ICCU) E-GMP stanowi ulepszenie istniejących ładowarek pokładowych (OBC), które zazwyczaj umożliwiają przepływ energii elektrycznej tylko w jednym kierunku z zewnętrznego źródła zasilania. ICCU dysponuje nową funkcją Vehicle-to-Load (V2L), która umożliwia oddawanie energii z akumulatora pojazdu bez dodatkowych komponentów. Dzięki temu BEV w oparty o E-GMP może obsługiwać inne urządzenia elektryczne (110/220V) w dowolnym miejscu. System może nawet posłużyć do ładowania innego pojazdu elektrycznego.
Nowa funkcja V2L może dostarczyć do 3,5kW mocy, co umożliwia średniej wielkości klimatyzator oraz 55-calowy telewizor aż do 24 godzin.
E-GMP podstawą przyszłego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych na całym świecie
Hyundai Motor Group włożył wiele wysiłku, aby przygotować się do ery elektryfikacji. W 2015 roku Hyundai Motor Group produkował masowo samochody ze wszystkimi typami zelektryfikowanych napędów – hybrydowy (HEV), hybrydowy plug-in (PHEV), elektryczny z akumulatorami (BEV) i elektryczny z wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV).
E-GMP będzie stanowić podstawę planów Hyundai Motor Group dotyczących wprowadzenia łącznie 23 modeli elektrycznych, w tym 11 występujących wyłącznie z napędem elektrycznym oraz sprzedaży ponad 1 miliona pojazdów elektrycznych na całym świecie do 2025 roku. W ramach swojej elektrycznej wizji Hyundai Motor Company wprowadził w sierpniu 2020 roku submarkę IONIQ. Dedykowana samochodom elektrycznym submarka wprowadzi na rynek trzy czysto elektryczne modele, IONIQ 5,IONIQ 6 i IONIQ 7 do 2024 r. Obecnie obejmuje ona różne segmenty pojazdów.
Źródło: Hyundai Motor Poland