Škoda Motorsport: 120 lat pasji
ŠKODA Motorsport opiera się na ponad 120-letniej tradycji. W 1901 r. motocykl L&K stworzony przez założycieli firmy, Václava Laurina i Václava Klementa, wziął udział w wyścigu na dystansie 1200 kilometrów pomiędzy Paryżem i Berlinem. Cztery lata później firma L&K rozstała się z motocyklami na rzecz samochodów, zyskując renomę także w świecie wyścigów samochodowych. Po takich osiągnięciach, jak wygrane w Rajdzie Monte Carlo i w 24-godzinnym wyścigu Spa-Francorchamps w Belgii, ŠKODA święciła kolejne triumfy w rajdach i na torach wyścigowych w latach 70. i 80.
Dziś ŠKODA FABIA Rally2 evo kontynuuje historię sukcesu ŠKODY Motorsport zdobywając trofea na całym świecie, od mistrzostw krajowych po Rajdowe Mistrzostwa Świata. Z okazji 120 lat Motorsportu ŠKODA przygotowała serię wydarzeń, uroczystości oraz publikacji historycznych materiałów.
Miłość ŠKODY do wyścigów sięga czasów założycieli marki – Václava Laurina i Václava Klementa. Zaledwie kilka lat po otwarciu zakładu zajmującego się naprawą i wytwarzaniem rowerów rozpoczęli oni produkcję motocykli. Już w 1901 roku ich pojazdy brały udział w wyścigu Paryż-Berlin. Sportowy duch jest głęboko zakorzeniony w historii ŠKODY. Właśnie dlatego najbliższy rok upłynie pod znakiem 120 lat sukcesów marki w wyścigach motocyklowych.
Niezniszczalne motocykle SLAVIA
Motocykle L&K SLAVIA po raz pierwszy pojawiły się na drogach w listopadzie 1899 r. Z kolei ich sportowy debiut nastąpił dwa lata później, kiedy wystartowały w międzynarodowym wyścigu Paryż-Berlin na trasie o długości 1200 kilometrów. Okazało się, że wydarzenie dało początek długiej serii motocyklowych sukcesów ŠKODY. Ciekawostką jest fakt, że jeden z pierwszych pojazdów wyścigowych zbudowanych przez Laurina i Klementa działa do dziś.
Zwycięstwa legendarnych modeli samochodów
W okresie międzywojennym w wyścigach sukcesy zaczęły święcić samochody ŠKODA nowej generacji. W styczniu 1936 r. roadster ŠKODA POPULAR zajął drugie miejsce w kategorii 1500 cm3 w Rajdzie Monte Carlo. W kolejnym roku świetnie wypadły modele coupé RAPID. Po drugiej wojnie światowej trzy ŠKODY 1101 zajęły pierwsze miejsce w swojej klasie w 24-godzinnym wyścigu w Spa w Belgii. Specjalne doładowane wersje Sport i Supersport oraz roadstery i coupé ŠKODA 1100 OHC zostały wyprodukowane na potrzeby zawodów motorowych w 1957 r. i 1959 r. Potem nastąpiła słynna era serii ŠKODA OCTAVIA, która przyniosła trzy kolejne zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo w latach 1961-1963
W roku 1964 zadebiutował model ŠKODA 1000 MB z nadwoziem skorupowym i silnikiem montowanym z tyłu. Następnie na drogach pojawiły się Š 110 L Rallye, Š 120 S, a przede oraz legendarne coupé ŠKODA 130 RS. Samochód ten zajął pierwsze miejsce w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo (1977) i Rajdzie Akropolu (1978, 1979 i 1981), nie wspominając o zwycięstwie w klasyfikacji marek w European Touring Car Championship (1981).
FABIA Rally2 evo kontynuuje historię sukcesu
Współczesna historia udziału ŠKODY w sportach motorowych rozpoczęła się na początku lat 90. ubiegłego wieku, kiedy to hatchback FAVORIT pojawił się w Rajdzie Monte Carlo. Załoga Pavla Sibery i Petra Grossa wygrywała w swojej klasie aż cztery lata z rzędu. W roku 1999 ŠKODA wprowadziła model OCTAVIA WRC, dzięki któremu zespół fabryczny ŠKODY po raz pierwszy wziął udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata na najwyższym poziomie. Kolejnym reprezentantem marki w tej kategorii była FABIA WRC (2003-2007).
W 2009 r. emocje w świecie wyścigów wzbudziła FABIA Super 2000 z napędem na wszystkie koła. Załoga Jana Kopeckiego i Pavla Dreslera wygrała dwa mistrzostwa kierowców w ERC, a później w RRSO. Od 2009 do 2014 roku kierowcy ŠKODY FABIA Super 2000 zwyciężyli aż 50 razy w mistrzostwach krajowych i międzynarodowych.
ŠKODA FABIA R5/Rally2 stała się flagowym modelem sportów motorowych marki w 2015 roku. Model zbudowany przez załogę ŠKODA Motorsport pozwolił zwyciężyć pięć razy w klasyfikacji zespołowej w latach 2015-2019. Sukces odniosły również zespoły klientów ŠKODY, które pięciokrotnie zwyciężyły w mistrzostwach FIA oraz zajmowały pierwsze miejsce w mistrzostwach krajowych aż 23 razy.
W 2018 roku w Polsce powstał zespół ŠKODA Polska Motorsport, który dwa sezony startów w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski zakończył z dwoma tytułami mistrzowskimi w klasyfikacji producentów. Miko Marczyk wraz z Szymonem Gospodarczykiem wywalczyli Vice-Mistrzostwo Polski w klasyfikacji generalnej w swoim debiucie w aucie klasy R5 w 2018 roku, a już rok później sięgnęli po najwyższe trofeum zdobywając tytuł Rajdowych Mistrzów Polski. Jednocześnie Miko Marczyk został najmłodszym mistrzem Polski w historii RSMP. Załoga Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk w barwach zespołu ŠKODA Polska Motorsport w klasyfikacji generalnej RSMP pięć razy stanęła na najwyższym stopniu podium. Znakomity duet zwyciężył w 53 odcinkach specjalnych. W sezonach 2018 i 2019 wystartowali łącznie w 20 rajdach.
W 2020 r. ŠKODA FABIA R5 evo zmieniła nazwę na ŠKODA FABIA Rally2 evo, by zachować zgodność z nowym system klas Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). W tym samym czasie ŠKODA Motorsport zmieniła swoją strategię startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata: zrezygnowano z zespołów fabrycznych na rzecz niezależnych załóg w ŠKODZIE FABII Rally2 evo. Jedna z takich załóg, Toksport WRT, zdobyła drużynowe mistrzostwo WRC2 w 2020 r. Spośród 14 tytułów i trofeów zdobytych przez klientów ŠKODY Motorsport w 2020 r. jeden stanowi historyczne osiągnięcie dla czeskiego producenta: Barry McKenna i James Fulton z Irlandii wygrali Krajowe Mistrzostwa ARA w USA, zdobywając pierwszy taki tytuł dla ŠKODY FABIA Rally2 evo.
Sezon WRC 2021 rozpoczął się od kolejnej wygranej ŠKODY FABIA Rally2 evo. Załoga Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (NOR/NOR) w odświeżonej generacji modelu z 2021 r., prowadzonej przez zespół Toksport WRT wspierany przez ŠKODA Motorsport, zdobyła pierwsze miejsce w kategorii WRC2 w Rajdzie Monte Carlo.
Źródło: Škoda Polska