Nowa Škoda Fabia z doskonałymi rezultatami w wymagających testach wytrzymałościowych

Setki testów, tysiące symulacji, temperatury od -35°C do +90°C, ulewne deszcze, zdobywanie alpejskich szczytów – testy czwartej generacji ŠKODY FABIA właśnie dobiegają końca. Inżynierowie marki zajmują się sprawdzaniem auta w najróżniejszych sytuacjach drogowych i pogodowych oraz na torze testowym. W procesie wykorzystywane są również symulacje komputerowe, które umożliwiają wprowadzenie rozwiązań zapewniających jak najwyższe bezpieczeństwo, optymalną aerodynamikę i maksymalny komfort jazdy. Światowa premiera ŠKODY FABIA zaplanowana jest na wiosnę 2021 roku.

FABIA, jak każdy z nowych modeli marki, przechodzi serię różnorodnych testów mających odtwarzać ekstremalne warunki zarówno pogodowe, jak i drogowe, które pomagają wznieść bezpieczeństwo oraz komfort jazdy na jeszcze wyższy poziom. Przed oficjalną premierą czwartej generacji ŠKODY FABIA inżynierowie marki poddają model ostatnim testom. Do jednego z nich wykorzystywana jest specjalna przyczepa holowana przez auto, która może generować siłę do 9 kN, a jej dynamometr osiąga moc do 150 kW. Oznacza to, że urządzenie symuluje opór porównywalny do wjeżdżania na stromy alpejski szczyt lub jazdę z przyczepami o różnej masie. Ponadto samochód sprawdzany jest w ekstremalnych temperaturach od -35°C do 90°C, na śniegu, lodzie, w kurzu, a nawet w symulowanych ulewnych deszczach.

Zaawansowane testy bezpieczeństwa w ekstremalnych warunkach

Nowa ŠKODA FABIA jest także sprawdzana pod kątem bezpieczeństwa. Coraz bardziej rygorystyczne wymagania stawiane samochodom rosną z każdą kolejną generacją. Wyzwaniem jest rozwój konstrukcji modelu i całego nadwozia. Inżynierowie muszą opracować samochód, którego część nośna jest tak mocna i sztywna, by w połączeniu z doskonale skalibrowanymi systemami bezpieczeństwa mogła jak najlepiej chronić pasażerów. Jednocześnie karoseria samochodu musi gwarantować, że ewentualne zderzenie z pieszymi wywoła u nich jak najmniejsze obrażenia.

Naszą główną misją jest ochrona życia pasażerów samochodu, a także innych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści i motocykliści. Symulacje pokazują nam właściwą drogę do osiągnięcia tego tak efektywnie, jak to tylko możliwe, a testy fizyczne potwierdzają, że wybrane rozwiązanie jest poprawne i bezpieczne.

Csaba Sirgely,
Jeden z inżynierów rozwoju odpowiedzialnych za bezpieczeństwo modelu FABIA

Testy fizyczne trwają od etapu prototypu do momentu wypuszczenia na rynek pierwszej serii samochodów. Dzięki zmodernizowanemu laboratorium w miejscowości Úhelnice testy zderzeniowe może przechodzić kilkadziesiąt samochodów na każdym etapie rozwoju danego modelu. Sprawdzane jest m.in. działanie pasów bezpieczeństwa oraz optymalne działanie poduszek powietrznych dla wszystkich typów manekinów i różnych rodzajów zderzeń.

Podczas testów statycznych aktywujemy poduszkę powietrzną pasażera około 300 razy. Każda poduszka powietrzna w samochodzie jest testowana mniej więcej tyle samo razy, co skutkuje ogromną liczbą testów przeprowadzanych w temperaturach od -35°C do 90°C.

Csaba Sirgely,
Jeden z inżynierów rozwoju odpowiedzialnych za bezpieczeństwo modelu FABIA

Nowa FABIA – aerodynamiczna i oszczędna

Podobnie jak bezpieczeństwo, aerodynamika to dziedzina, która w ostatnich latach mocno się rozwinęła. Dzięki wytężonej pracy podczas projektowania i testowania nowa ŠKODA FABIA posiada najniższy współczynnik oporu w swojej klasie i jest najbardziej aerodynamicznym modelem. Według inżynierów marki poprawienie aerodynamiki modelu o nadwoziu hatchback to większe wyzwanie niż w przypadku szerszych i dłuższych samochodów. Dzieje się tak z powodu mniejszej powierzchni do optymalizacji przepływu powietrza. Doskonała aerodynamika pomaga jednak obniżyć zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2.

Mimo że nowa FABIA jest większa niż jej poprzedniczka, a jej przód zwiększył się o około 3%, udało nam się zmniejszyć opór o prawie 10%. W standardowym cyklu WLTP oznacza to redukcję emisji CO2 o prawie 3 gramy na kilometr. Nawet niewielka modyfikacja geometryczna przedniej części samochodu może spowodować znaczną zmianę w przepływie powietrza z tyłu samochodu i odwrotnie, dlatego różne części auta są optymalizowane w połączeniu ze sobą: w ten sposób lusterka zewnętrzne współdziałają z obrysem tylnych świateł, nachyleniem dachu względem konstrukcji dyfuzora, kurtyną powietrzną z kołami i tak dalej.

 Vít Hubáček,
Odpowiedzialny za rozwój aerodynamiki

Nowoczesne systemy Infotainment

Systemy multimedialne są obecnie coraz ważniejszą częścią samochodów, dlatego też wymagają dokładnych testów. Również w przypadku ŠKODY FABIA będą oferować najnowocześniejsze rozwiązania porównywalne z dotychczas dostępnymi tylko w modelach premium. Jedną z wbudowanych funkcji jest chmura One Digital Platform.

Funkcjonalność ta spełnia wymagania współczesnych klientów: może w różnym czasie reagować na duże ilości danych wejściowych. Rezultatem jest szybszy i stabilniejszy system.

Stanislav Sloup,
Dział Connected Car

Tworząc nową aplikację MyŠKODA, która pozwala użytkownikom kontrolować funkcje samochodu i zdalnie monitorować jego stan, inżynierowie producenta wykorzystali proces zwany Agile. Jego zaletą jest to, że znacznie skraca czas potrzebny na stworzenie aplikacji mobilnej, dzięki czemu ŠKODA może dokładniej odpowiadać na stale zmieniające się wymagania nowych kierowców.

Źródło: Škoda Polska