Mazda wprowadza udoskonalony silnik e-Skyactiv X
Zmodernizowana wersja unikatowej dla Mazdy, benzynowej jednostki napędowej e-Skyactiv X wykorzystująca technologię SPCCI – zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową dostępna jest w najnowszych modelach Mazdy 3 oraz CX-30[1], które trafiły do sprzedaży na polskim rynku.
Osiągi zmodernizowanej jednostki e-Skyactiv X o pojemności 2,0 litra zostały poprawione, aby zapewnić dodatkowe 6 KM mocy i 16 Nm momentu obrotowego. W rezultacie maksymalna moc wzrosła do 186 KM (137 kW) przy 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy do 240 Nm przy 4000 obr./min. Nastąpiła również zmiana w parametrach zużycia paliwa, które w oparciu o normy WLTP zostało obniżone o 0,5 l/100 km, a emisja CO2 została zmniejszona o 10 g/km[2].
Poprawa zarówno mocy, jak i efektywności została osiągnięta poprzez zmniejszenie stopnia sprężania silnika e-Skyactiv X z 16,3:1 do 15,0:1. Modyfikacje objęły optymalizację procesu spalania, konstrukcję denka tłoków i aktualizację oprogramowania układu Mazda M Hybrid. Skutkuje to nie tylko szerszym zakresem wydajności spalania, ale także zapewnia jeszcze większą stabilność zapłonu, dodatkowo zmniejszając i tak już bardzo niskie ryzyko nieoczekiwanego samozapłonu lub spalania stukowego z powodu różnic w jakości paliwa na poszczególnych rynkach.
Wersje e-Skyactiv X stanowią obecnie około 40% europejskiej sprzedaży Mazdy 3 i CX-301, podczas gdy w Polsce na ten napęd decyduje się niemal co trzeci nabywca (odpowiednio 30 i 31,5%). W 2021 roku 2,0-litrowy silnik benzynowy e-Skyactiv X jest dostępny z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową automatyczną skrzynią Skyactiv-Drive. Oba modele z silnikami e-Skyactiv X mogą być wyposażone w układ przenoszący napęd na przednie lub na wszystkie koła (i-Activ AWD).
Cena Mazdy 3 z silnikiem e-Skyactiv X w bogato wyposażonej wersji Kai zaczyna się od 109 900 zł bez względu na wybraną wersję nadwozia (hatchback lub sedan), a cena Mazdy CX-30 w wersji Kai startuje od 118 900 zł. Samochody w standardowym wyposażeniu mają m.in. kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie, reflektory LED, system Mazda Connect z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 8,8 cala i nawigacją satelitarną, interfejs Apple CarPlay/Android Auto, aktywny tempomat, pakiet systemów bezpieczeństwa iActivsense, czy aluminiowe felgi o średnicy 16 cali.
[1] Mazda3 Skyactiv-X 2,0: zużycie paliwa wg WLTP: 6,5-5,0 l/100 km; emisja CO₂: 146-114 g/km. Zużycie paliwa wg NEDC: 5,5 -4,5 l/100 km; emisja CO₂: 124-101 g/km. Mazda CX-30 Skyactiv-X 2,0: zużycie paliwa wg WLTP: 6,6-5,7 l/100 km; emisja CO₂: 149-128 g/km. Zużycie paliwa wg NEDC: 5,6-4,9 l/100 km; emisja CO₂: 127-111 g/km. Samochody zostały homologowane zgodnie z obowiązującą procedurą WLTP (Regulacja (EU) 1151 / 2017; Regulacja (EU) 2007/715). Aby zapewnić porównywalność wyników testów, pojazdy, o których mowa, są homologowane zgodnie z procedurą homologacji dla tego typu pojazdów, wartości są zgodne z NEDC – wartościami ustalonymi zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (EU) 1153 / 2017.
[2] Do porównania, jako model referencyjny, wykorzystano Mazdę 3 Skyactiv-X 2,0 hatchback z napędem na przednią oś wyposażoną w manualną skrzynię biegów Skyactiv-MT oraz 18-calowe koła: po aktualizacji zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg WLTP wynosi 5,3 l/100km, emisja CO2 w cyklu mieszanym wynosi 121 g/km; przed aktualizacją zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg WLTP wynosiło 5,8 l/100km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 131 g/km.
Źródło: Mazda Motor Poland