Hyundai NEXO: samochód nowej generacji zasilany ogniwami wodorowymi
Podczas targów elektroniki konsumenckiej CES 2018 w Las Vegas Hyundai zaprezentował całkowicie nowy model NEXO zasilany ogniwami paliwowymi.
NEXO jest technologiczną wizytówką w rozbudowanym portfolio ekologicznych modeli Hyundaia i stanowi jednocześnie kolejny krok w dążeniu marki do oferowania Klientom najbardziej zróżnicowanej gamy modeli typu CUV.
NEXO doskonale wpisuje się w plan dynamicznego rozwoju aut niskoemisyjnych, zgodnie z którym do 2025 roku koncern Hyundai Motor Group wprowadzi do globalnej sprzedaży aż 18 ekologicznych modeli.
Samochód został wyposażony w zaawansowane systemy wspomagania bezpieczeństwa, poszerzające jego potencjał autonomicznej jazdy.
Hyundai to pierwszy producent, który zastosował w swoim modelu system monitorowania martwego pola dookoła samochodu – Blind-spot View Monitor (BVM). Rozwiązanie to pomaga kierowcy obserwować, podczas zmiany pasa ruchu w dowolnym kierunku, otoczenie po bokach i z tyłu pojazdu, wyświetlając obraz z zainstalowanych tam kamer.
W NEXO pojawił się także, nowy dla marki Hyundai, system Lane Following Assist (LFA), dzięki któremu pojazd pozostaje centralnie na pasie ruchu. System działa od 0 do ~145km/h (90 mil/h), zarówno na autostradach, jak i w mieście. Może on współpracować ze wspomagającym jazdę po autostradzie systemem HDA, wykorzystującym dane z map oraz czujników, który w razie potrzeby dostosuje także prędkość do obowiązujących na danym terenie ograniczeń.
Z kolei system zdalnego parkowania – Remote Smart Parking Assist (RSPA) umożliwia zaparkowanie lub wyjazd z miejsca postoju, niezależnie czy kierowca znajduje się wewnątrz, czy na zewnątrz pojazdu. Uruchamiany za pomocą jednego przycisku, pozwala na pewne i prawidłowe zaparkowanie samochodu, zwłaszcza w trudnych warunkach.
„Energia pozyskiwana z wodoru to nasza przyszłość. Hyundai stał się liderem w wykorzystaniu technologii wodorowych oferując model ix35 Fuel Cell (Tucson Fuel Cell) – pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód zasilany wodorem”. – powiedział Dr Woong-chul Yang, Wiceprezes Hyundai Motor Company. „Jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować model z wodorowymi ogniwami paliwowymi drugiej generacji, stanowiący jednocześnie kumulację najnowszych technologii”. – dodał.
NEXO to drugi, seryjny model z ogniwami paliwowymi marki Hyundai, który na wybranych rynkach będzie dostępny jeszcze na początku tego roku. Szacowny zasięg auta to 800 km, czyli prawie 200 km więcej, niż w poprzednim modelu.
Przy projektowaniu samochodu uwzględniono jego użytkowanie w skrajnych temperaturach. Przeprowadzone testy udowodniły, że uruchomienie auta jest możliwe nawet w temperaturze około -29°C. Doskonale sprawdza się także system chłodzenia działający w temperaturze do około 49°C.
Charakterystyka pojazdu
– niższa waga
– dopracowany stosunek mocy do wagi
– lepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h
– większa przestrzeń wewnątrz kabiny
NEXO vs. ix35 Fuel Cell (Tucson Fuel Cell)
– zbiornik oraz baterie modelu NEXO mają większą moc
– silnik NEXO jest lżejszy
– ulepszone zbiorniki na wodór (czas tankowania < 5 min)
Udoskonalenie napędu
– silnik NEXO jest lżejszy i mniejszy, zabiera mniej miejsca w porównaniu z poprzednikiem
– większa wydajność ogniw
– integracja modułów baterii
Prowadzenie
– szczytowy moment przyspieszenia zwiększony o 25% w porównaniu z modelem ix35 Fuel Cell (Tucson FCEV)
– NEXO przyspiesza do 100 km/h 20% szybciej niż ix35 Fuel Cell (Tucson FCEV)
– większy moment obrotowy
Zasięg
– szacowany zasięg na jednym baku wodoru ~800 km (wg testów NEDC)
Podsumowanie:
NEXO |
ix35 Fuel Cell (Tucson FCEV) |
||
Wymiary |
Długość |
467 |
441 |
Szerokość |
186 |
182 |
|
Wysokość |
163 |
165.6 |
|
Rozstaw osi |
279 |
264 |
|
Moc |
135 kW Ogniwa paliwowe: 95 kW Bateria: 40 kW |
124 kW Ogniwa paliwowe: 100 kW Bateria: 24 kW |
|
Motor |
120 kW |
100 kW |
|
od 0 do 100 km/h |
9.5 sek. |
12.5 sek. |
|
Szacowany zasięg* |
800 km |
600 km |
* w oparciu o testy NEDC
opr. Hyundai