Hyundai świętuje 30 lat innowacji w obszarze elektromobilności
Od hybryd po wodorowe ogniwa paliwowe, Hyundai od trzech dekad przoduje w rozwoju pojazdów przyjaznych środowisku.
Zapewnienie czystej mobilności i promowanie zrównoważonej przyszłości to kluczowe elementy związane z postępowym sposobem myślenia, który napędza firmę Hyundai.
Chociaż samochody elektryczne i hybrydy zaczęły być sprzedawane na dużą skalę dopiero w ostatniej dekadzie, to Hyundai zaprezentował swój pierwszy czysto elektryczny samochód już w 1991 roku. Od tego czasu wprowadził kolejne popularne ekologiczne modele, a w 2020 roku firma świętuje 30 lat elektromobilności.
Lata 90. XX wieku – Rozwój pierwszych samochodów elektrycznych Hyundai
Hyundai stawiał swoje pierwsze kroki w rozwoju pojazdów elektrycznych na początku lat 90. W 1991 roku firma zaprezentowała koncept Sonata Electric Vehicle, swój pierwszy czysto elektryczny samochód. Koncept oparty na modelu Sonata posiadał akumulator kwasowo-ołowiowy i oferował zasięg 70 kilometrów, a jego prędkość maksymalną wynosiła 60 km/h.
W kolejnych latach Hyundai zaprezentował następne koncepty samochodów elektrycznych z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. W 1992 roku elektryk oparty na modelu Excel dysponował zasięgiem 100 kilometrów i prędkością maksymalną wynoszącą 100 km/h. W 1993 roku Hyundai opracował drugi samochód elektryczny oparty na modelu Sonata, który oferował 140 kilometrów zasięgu, a jego prędkość maksymalną wynosiła 120 km / h. Następnie, w 1994 roku, zaprezentowano samochód elektryczny bazujący na modelu Scoupe, o zasięgu 140 kilometrów i prędkości maksymalnej 120 km/h.
Hyundai zrobił jeszcze większy postęp w rozwoju pojazdów elektrycznych, otwierając w 1995 roku Centrum Badań i Rozwoju w Namyang w Korei Południowej. Tam opracowano pojazdy elektryczne Hyundai z akumulatorami niklowo-wodorkowymi, takie jak elektryczny Accent. Samochód ten oferował znacznie lepszy od poprzedników zasięg wynoszący 390 kilometrów, a jego prędkość maksymalna wynosiła 140 km/h.
W tym okresie Hyundai rozpoczął również pierwsze eksperymenty z hybrydowymi układami napędowymi. Pierwszy samochód hybrydowy, koncept FGV-1, zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Seulu w 1995 roku.
Lata 00. XXI wieku – Rozwój technologii ogniw paliwowych
Na przełomie tysiącleci obawy dotyczące środowiska przebiły się do głównego nurtu debaty publicznej. Już 1998 roku Hyundai zaczął rozwijać pojazdy z ogniwami paliwowymi. W 2000 roku Hyundai wprowadził swój pierwszy prototypowy samochód z ogniwami paliwowymi, koncept Santa FCEV. Pierwszy samochód z ogniwami paliwowymi ze zbiornikiem wodoru o ciśnieniu 350 barów był wyposażony w ogniwo paliwowe o mocy 75 kW i oferował zasięg 230 kilometrów. Chociaż wyniki te były imponujące jak na tamte czasy, to przy ówczesnym braku infrastruktury dla samochodów napędzanych wodorem, ich masowa produkcja nie była opłacalna.
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2004 roku Hyundai pokazał koncept modelu Tucson FCEV z ogniwami paliwowymi drugiej generacji. Koncept otrzymał nową baterię litowo-polimerową, stos ogniw paliwowych o mocy 80 kW, a dzięki poprawie technologii zasięg wzrósł do 300 kilometrów. Było to możliwe dzięki 152-litrowym zbiornikom na wodór. Ponadto Tucson FCEV cechował się możliwością rozruchu w niskich temperaturach, co oznaczało, że można go było uruchomić nawet po wystawieniu na działanie temperatury -20 stopni Celsjusza przez okres pięciu dni.
Pod koniec 2000 roku producenci samochodów rozpoczęli masową produkcję pojazdów hybrydowych. Hyundai utrzymał pozycję lidera innowacji w zakresie alternatywnych układów napędowych, wprowadzając na rynek model Elantra LPI Hybrid w 2009 roku. Model Elantra na rodzimym rynku koreańskim był sprzedawany pod nazwą Avante. Był to pierwszy na świecie pojazd hybrydowy napędzany silnikiem spalinowym zbudowanym do pracy na skroplonym gazie naftowym (LPG).
Hyundai Elantra LPI Hybrid był pierwszym masowo produkowanym samochodem, w którym zastosowano akumulatory litowo-polimerowe, które Hyundai opracował wspólnie z lokalnymi partnerami. Ich zaletą jest mniejsza waga i większa moc.
Lata 10. XXI wieku – Hyundai staje się pionierem mobilności przyszłości
Po dwóch dekadach szeroko zakrojonych badań i tworzenia innowacyjnych koncepcji, Hyundai skoncentrował się na urzeczywistnieniu modeli elektrycznej i rozpoczęciu masowej produkcji w latach 10. XXI wieku.
We wrześniu 2010 roku w Seulu, Hyundai przedstawił BlueOn, swój pierwszy produkcyjny samochód elektryczny. Opierał się on na modelu Hyundai i10 i miał zasięg 140 kilometrów oraz osiągał prędkość maksymalną 130 km/h. Hyundai BlueOn był wyposażony w akumulator litowo-polimerowy o pojemności 16,4 kWh, którego czas ładowania wynosił sześć godzin. Model BlueOn był sprzedawany jedynie w Korei Południowej, gdzie wykorzystywany był przez agencje rządowe.
W 2011 roku rozpoczęła się sprzedaż hybrydowej wersji modelu Sonata, który został wcześniej zaprezentowany podczas Los Angeles Auto Show w 2008 roku. Był to pierwszy konwencjonalny pojazd hybrydowy, w którym zastosowano akumulatory litowo-jonowe. Dodatkowo Sonata Hybrid wykorzystała technologię Blue Drive firmy Hyundai, która poprawiła zużycie paliwa i obniżyła emisję spalin. Do napędu posłużył równoległy układ hybrydowy, który został opracowany niezależnie przez firmę Hyundai.
Dla marki Hyundai kamieniem milowym w dziedzinie mobilności ekologicznej był rok 2013, gdy ix35 FCEV stał się pierwszym na świecie komercyjnie produkowanym pojazdem napędzanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. Model ix35 FCEV miał moc wyjściową 100 kW i zbiornik mieszczący 5,64 kg wodoru, a także akumulator litowo-polimerowy o pojemności 24 kWh. Szybki czas tankowania i 600-kilometrowy zasięg pojazdu, w połączeniu z brakiem emisji CO2, przyniosły korzyści zarówno Klientom, jak i całemu społeczeństwu.
W 2016 roku Hyundai wprowadził model IONIQ, pierwszy na świecie samochód, który oferuje napęd hybrydowy, hybrydowy plug-in i całkowicie elektryczny w jednym typie nadwozia. IONIQ wykorzystuje technologię Blue Drive w celu zmniejszenia emisji i poprawy wydajności. Wersja elektryczna wyposażona jest w akumulator litowo-jonowy o pojemności 28 kWh i dysponuje zasięgiem wynoszącym 280 km.
Wszystkie modele IONIQ są zbudowane z lekkich materiałów, w tym aluminium i zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości, dzięki czemu zużywają mniej energii podczas jazdy. Inne działania mające na celu ochronę środowiska obejmują innowacyjne wykorzystanie materiałów organicznych i tych pochodzących z recyklingu oraz redukcję stosowanych produktów bazujących na ropie naftowej.
W 2018 roku Hyundai wprowadził na rynek NEXO, samochód napędzany ogniwami paliwowymi drugiej generacji, będący technologicznym flagowcem marki. Oferując najlepszy w swojej klasie zasięg jazdy wynoszący 666 kilometrów, NEXO łączy czystą mobilność z najnowszymi możliwościami autonomicznej jazdy oraz inteligentnymi, zaawansowanymi systemami wspomagania jazdy. W 2020 roku Bertrand Piccard za kierownicą NEXO pobił światowy rekord dystansu pokonanego przez samochód z wodorowymi ogniwami paliwowymi bez konieczności tankowania, który wynosi 778 kilometrów. Do Hyundaia Nexo należy również rekord sprzedaży w segmencie samochodów zasilanych wodorem, który został ustanowiony w 2019 roku, gdy do Klientów trafiło ponad 4 800 egzemplarzy tego modelu.
Tego samego roku Hyundai przedstawił model Kona Electric, pierwszy na świecie subkompaktowy elektryczny SUV. Zapotrzebowanie europejskich Klientów na model Kona Electric przekroczyło wszelkie oczekiwania. Dostępny w dwóch wersjach akumulatorowych 39,2 kWh i 64 kWh całkowicie elektryczny SUV oferuje zasięg do 484 kilometrów na jednym ładowaniu.
2020 – Rok elektryzujących nowości Hyundai
Po 30 latach innowacji w rozwoju pojazdów przyjaznych środowisku, Hyundai oferuje obecnie najbardziej różnorodną gamę pojazdów elektrycznych na rynku. Od wprowadzenia modelu NEXO, Hyundai oferuje już drugą generację pojazdów elektrycznych na ogniwa paliwowe, podczas gdy inni producenci mają dopiero pierwszy model lub wciąż tylko o tym mówią. IONIQ ma już drugą generację napędu, pokazując fakt, że Hyundai optymalizuje swoje pojazdy z alternatywnymi układami napędowymi, podczas gdy inni producenci pracują nad ich opracowaniem.
Wraz z nową dekadą Hyundai nadal patrzy w przyszłość, aby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję lidera w dziedzinie ekomobilności. Rok 2020 to „Rok elektryzujących nowości”, co oznacza, że Hyundai planuje do końca roku zaoferować ponad trzy czwarte swojego portfolio w Europie w wersjach zelektryfikowanych, a także stać się jednym z największych dostawców zeroemisyjnych samochodów w Europie. Hyundai nie zamierza zatrzymywać się na samochodach osobowych, wprowadza elektryfikację także w innych gałęziach mobilności – a mianowicie w samochodach wyścigowych i samochodach dostawczych. Do 2025 roku Hyundai planuje być jednym z trzech największych dostawców pojazdów elektrycznych w Europie.
Źródło: Hyundai Motor Poland