Hyundai ujawnia gamę napędowa i cechy nowego Santa Fe
Początkowa gama obejmuje nowe zespoły napędowe, układ hybrydowy z silnikiem benzynowym 1.6 T-GDi Smartstream i motorem elektrycznym oraz silnik Diesla 2.2 CRDi Smartstream
Nowy Santa Fe to kamień milowy w historii marki Hyundai. Dzięki nowej platformie, nowym przekładniom i nowej technologii jest oszczędniejszy, bardziej zwrotny i wydajniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Wraz z wprowadzeniem nowego Santa Fe cała nasza oferta pojazdów SUV będzie dostępna w wersjach zelektryfikowanych, począwszy od układów hybrydowych 48V po ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
Thomas Schemera,
Wiceprezes Wykonawczy i Dyrektor Działu Produktów Hyundai Motor Company
Nowe zelektryfikowane układy napędowe
Nowy Santa Fe to pierwszy Hyundai, który trafi w Europie do sprzedaży z nowymi układami napędowymi Smartstream, hybrydowym oraz hybrydowym plug-in.
Hybrydowa wersja nowego Santa Fe została wyposażona w silnik 1.6 T-GDi (turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem benzyny) Smartstream i silnik elektryczny o mocy 44,2 kW, zasilany z akumulatora litowo-polimerowego o pojemności 1,49 kWh. Nowy Santa Fe Hybrid dostępny będzie z napędem na dwa lub cztery koła. Układ hybrydowy ma łączną moc 230 KM i moment obrotowy wynoszący 350 Nm, oferując jednocześnie niski poziom emisji bez uszczerbku dla właściwości jezdnych.
Wersja hybrydowa plug-in, która pojawi się na początku 2021 roku, jest wyposażona w ten sam silnik 1.6 T-GDI Smartstream, który połączono z silnikiem elektrycznym o mocy 66,9 kW, czerpiącym energię z akumulatora litowo-polimerowego o pojemności 13,8 kWh. Ten wariant będzie dostępny z napędem na cztery koła. Całkowita moc wyjściowa wynosi 265 KM, a łączny moment obrotowy osiąga 350 Nm.
Zarówno hybrydowy układ napędowy, jak i hybrydowy plug-in są dostępne z nowo opracowaną 6-biegową automatyczną skrzynią biegów (6AT). W porównaniu do swojego poprzednika przekładnia 6AT zapewnia lepszą transmisję i poprawia oszczędność paliwa.
Nowy silnik 1.6 T-GDI Smartstream jest również pierwszym silnikiem, który wykorzystuje nową technologię stale zmiennego czasu otwarcia zaworów (CVVD), a także wyposażony jest w niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (LP EGR) w celu dalszej optymalizacji zużycia paliwa. CVVD reguluje czas otwarcia i zamknięcia zaworu w zależności od warunków jazdy, umożliwiając wzrost wydajności oraz poprawę efektywności paliwowej i emisji.
Układ LP EGR zawraca część spalin do komory spalania, wytwarzając efekt chłodzenia i zmniejszając emisję tlenków azotu. Jednostka 1.6 T-GDi posiada również układ niskiego ciśnienia, który przekierowuje spaliny na front sprężarki turbosprężarki, zamiast na układ dolotowy, aby zwiększyć wydajność w warunkach dużego obciążenia.
Nowy silnik Diesla z 8-stopniową dwusprzęgłową skrzynią biegów
Alternatywnie klienci będą mogli wybrać nowy 2,2-litrowy silnik Diesla Smartstream, który został zmodernizowany w celu poprawy wydajności i obniżenia zużycia paliwa.
W odróżnieniu od poprzedniej generacji silników, blok nowego silnika składa się z aluminium zamiast żelaza, co prowadzi do zmniejszenia masy o 19,5 kg. Różne części silnika zostały ulepszone, w tym wałek rozrządu, dla zmniejszenia tarcia wewnętrznego i poprawy oszczędności jednostki napędowej. Ponadto silnik został wyposażony w nowy układ wtryskowy generujący ciśnienie 2 200 barów (w porównaniu do układu wtryskowego o wartości 2000 barów w poprzednim silniku), co poprawia osiągi silnika. Czterocylindrowy silnik wytwarza 202 KM i moment obrotowy 440 Nm, który może być przenoszony na dwa lub wszystkie cztery koła.
Nowy silnik jest połączony z nowo opracowaną 8-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów typu mokrego (8DCT), oferując płynną zmianę biegów tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów, jednocześnie zwiększając wydajność w porównaniu do dwusprzęgłowych skrzyń biegów typu suchego. W porównaniu do 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej maksymalny moment obrotowy zwiększono o 58% dzięki optymalnej wydajności chłodzenia sprzęgieł, osiągniętej dzięki dedykowanej elektrycznej pompie oleju do ich smarowania. Wysokowydajny hydrauliczny układ sterowania składa się z opartej na sterowaniu elektrycznej pompy oleju i akumulatora. Oszczędność paliwa jest poprawiona o 3% dzięki zmniejszeniu strat mocy silnika i zwiększonej wydajności hydraulicznej w porównaniu z modelami wyposażonymi w 8-biegowe automatyczne skrzynie biegów. Nowa skrzynia 8DCT zapewnia jednocześnie bardziej sportowe wrażenia z jazdy i poprawia przyspieszenie nawet o 9% w porównaniu z modelami z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami biegów.*
Nowa platforma zapewnia lepszą wydajność i jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa
Nowy Santa Fe to pierwszy model Hyundai w Europie i pierwszy SUV Hyundai na całym świecie oparty na całkowicie nowej platformie pojazdów Hyundai trzeciej generacji. Nowa platforma pozwala na znaczną poprawę wydajności, prowadzenia, oszczędności paliwa i bezpieczeństwa.
Dzięki systemowi kontroli przepływu powietrza nowa platforma usprawnia wentylowanie i pozwala na rozpraszanie ciepła z komory silnika. Dzięki nowej platformie poprawiono stabilność pojazdu oraz zmniejszono wagę i obniżono środek ciężkości. Ulepszono również aerodynamikę i zminimalizowano opór powietrza, aby zapewnić doskonałą oszczędność paliwa.
Punkty mocowania przednich wahaczy zostały umieszczone bliżej środka kół, pozwalając na bardziej zwinne prowadzenie. Jednocześnie poziom hałasu został zredukowany, dzięki wzmocnionym system pochłaniania dźwięku w częściach wrażliwych na wibracje.
Nowa platforma zapewnia także znaczną poprawę bezpieczeństwa podczas kolizji. Dzięki zastosowaniu struktury wielokierunkowego rozłożenia obciążenia, tłoczenia na gorąco i integracji stalowej blachy o bardzo wysokiej wytrzymałości, platforma umożliwia lepsze pochłanianie uderzenia przez samochód w przypadku kolizji, minimalizując jednocześnie deformację przestrzeni pasażerskiej.
Poprawiona przestronność
Santa Fe od dawna chwalono za wygodę i przestronność. Teraz oferuje jeszcze więcej miejsca dzięki modyfikacji platformy, pomimo zastosowania nowych zelektryfikowanych układów napędowych. Całkowita długość, szerokość i wysokość zostały zwiększone w porównaniu do poprzednika.
Wymiary (mm)
Długość: 4,785 (+15mm)
Szerokość: 1,900 (+10mm)
Wysokość: 1,685 (+5mm)
Rozstaw osi: 2,765 (+ 0 mm)
Zwisy: przedni 945 (+5mm), tylny 1,075 (+10mm)
Inteligentne rozplanowanie nowej platformy oznacza, że pakiet akumulatorów może być umieszczony w wersji hybrydowej pod siedzeniem pasażera, a w wersji hybrydowej plug-in pod siedzeniami kierowcy i pasażera, bez wpływu na przestrzeń kabiny czy też bagażnika. W wyniku zmiany platformy nowy Santa Fe oferuje dodatkowe trzy centymetry przestrzeni na nogi w drugim rzędzie i dodatkowe cztery centymetry przestrzeni na nogi w trzecim rzędzie. Powiększeniu uległa także pojemność bagażnika. Bazowa pojemność bagażnika wersji 5-osobowej została zwiększona o 9 litrów, co daje całkowitą pojemność 634 litrów. Pojemność wersji 7-osobowej została zwiększona o 24 litry, co daje całkowitą pojemność 571 litrów. Po przesunięciu siedzeń w drugim rzędzie do przodu i ustawieniu w pozycji pionowej pojemność jest większa o 12 litrów, co daje łącznie 831 litrów w wersji 5-osobowej i o 32 litry, co daje łącznie 782 litry w wersji 7-osobowej.
Napęd na cztery koła i tryby do jazdy w terenie
Podobnie jak w poprzedniej generacji, nowy Santa Fe wyposażony jest w charakterystyczną dla marki Hyundai technologię napędu na cztery koła HTRAC. Nazwa HTRAC powstałą z połączenia słów „Hyundai” i „traction” (czyli przyczepność). Technologia ta ma na celu umożliwienie zwinnego prowadzenia i lepsze wykorzystanie momentu obrotowego w zależności od przyczepności koła i prędkości pojazdu.
Po raz pierwszy nowy Santa Fe jest wyposażony w selektor trybów do jazdy w terenie. Pokrętło sterujące umieszczono w środkowej konsoli, aby wygodnie przełączać się między różnymi trybami jazdy, które optymalizują wydajność jazdy i dobierają ustawienia napędu HTRAC w różnych sytuacjach. Do wyboru są unikalne tryby do jazdy po piasku, śniegu i błocie, a także tryby jazdy ekonomiczny, sportowy i komfortowy. Dodatkowo zastosowano inteligentny tryb jazdy, którego wybór oznacza, że samochód automatycznie rozpozna styl jazdy i sam wybierze tryb, dzięki czemu kierowca nie będzie musiał tego robić.
Połączenie różnych trybów jazdy z napędem HTRAC poprawia osiągi, stabilność i zużycie paliwa. Na powierzchniach takich jak śnieg, żwir i błoto system zwiększa przyczepność, aby zwiększyć wydajność na zakrętach. W śliskich warunkach moc jest automatycznie rozdzielana na wszystkie cztery koła. W trybie sportowym HTRAC umożliwia lepsze przyspieszenie poprzez rozdział do 50 procent momentu obrotowego na tylną oś. W trybie komfortowym poprawia stabilność, przenosząc do 35 procent momentu obrotowego na tylne koła. W trybie ekonomicznym system poprawia zużycie paliwa dzięki napędowi tylko na przednie koła.
Poprawione technologie łączności i Hyundai Bluelink
Nowe technologie klasy premium kładące naciski na komfort i funkcjonalność stawiają nowego Santa Fe na szczycie w swojej klasie. Oprócz nowego ekranu cyfrowych zegarów i szerokiego ekranu systemu multimediów i nawigacji, nowy Santa Fe oferuje najnowocześniejszą telematykę Hyundai Bluelink i usługi łączności z samochodem. Dzięki aplikacji Bluelink klienci mogą zlokalizować swój pojazd, zdalnie zablokować lub odblokować go czy też zobaczyć dane pojazdu, takie jak poziom paliwa. Usługi Hyundai LIVE podają w czasie rzeczywistym informacje o ruchu drogowym, miejscach do parkowania, pogodzie, a także lokalizacje stacji tankowania, wraz z cenami paliw. Miejsca docelowe lub postoju można wysyłać poprzez aplikację do systemu nawigacji samochodowej. Jeśli kierowca musi zaparkować samochód w promieniu od 200 m do 2 km od miejsca docelowego, można włączyć nawigację Last Mile w aplikacji Bluelink, aby wznowić nawigację do celu na smartfonie kierowcy.
Bezprzewodowe połączenie z systemem multimedialnym poprzez Apple CarPlay i Android Auto umożliwia Klientom odzwierciedlenie funkcjonalności ich smartfonów z systemem iOS i Android. Ulepszono także ładowarkę indukcyjną w konsoli środkowej, która umożliwia szybsze ładowanie z mocą do 15 watów. Dodatkowo dostępny jest port ładowania USB dla pasażerów z tyłu.
Większa personalizacja jest możliwa dzięki inteligentnemu rozpoznawaniu głosu. Zastosowanie selektora zmiany biegów z przyciskami zamiast dźwigni sprawia, że wybór kierunku jazdy jest jeszcze prostszy.
Podobnie jak poprzednik, nowy Santa Fe jest wyposażony w wyświetlacz przezierny Head Up, który wyświetla istotne wskazania bezpośrednio na przedniej szybie. Dzięki temu kierowca ma dostęp do ważnych informacji, takich jak prędkość, instrukcje nawigacji, poziom paliwa czy ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa, bez konieczności spuszczania wzroku z drogi. Ośmiocalowy wyświetlacz o wysokiej jasności wynoszącej ponad 10 000 kandeli na metr kwadratowy gwarantuje optymalną widoczność nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Wysokość i kąt nachylenia wyświetlacza można regulować, aby dostosować do indywidualnych potrzeb kierowcy.
Jeszcze więcej najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa czynnego
Nowy Santa Fe jest wyposażony w kompleksowy pakiet systemów bezpieczeństwa aktywnego Hyundai SmartSense oraz spełnia najwyższe europejskie standardy bezpieczeństwa. Dodatkowe ulepszenia systemów bezpieczeństwa czynnego sprawiają, że nowy Santa Fe dorównuje najlepszym konkurentom.
Po raz pierwszy nowy Santa Fe został wyposażony w Asystent jazdy autostradowej (HDA). Ten system jest połączeniem Asystenta podążania na pasie ruchu (LFA) i inteligentnego tempomatu (SCC) wykorzystując czujniki i dane nawigacji, aby zapewnić bezpieczne prowadzenie, a także automatycznie dostosować prędkość w obszarach z ograniczeniami. Specjalny przycisk na kierownicy pozwala kierowcy jednym kliknięciem aktywować system HDA.
Kolejny nowy system, Asystent zapobiegający kolizjom podczas jazdy do tyłu w trakcie parkowania (PCA), wykorzystuje kamerę cofania i tylne czujniki ultradźwiękowe do wykrywania przeszkód podczas cofania, ostrzegając i hamując, jeśli to konieczne, aby uniknąć kolizji. Zdalny inteligentny asystent parkowania (RSPA) umożliwia kierowcy przemieszczanie nowego Santa Fe do przodu lub do tyłu za pomocą kluczyka, bez konieczności przebywania w samochodzie. Pozostałe systemy to Asystenta unikania kolizji z przodu (FCA), System monitorowania martwego pola (BCW), Aktywny system monitorowania martwego pola (BCA), Asystenta bezpiecznego wysiadania (SEA), System kamer 360° (BVM), Asystent podążania na pasie ruchu (LFA) i Asystent ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCA).
Dostępne funkcje bezpieczeństwa i wspomagania jazdy Hyundai SmartSense:
- Asystent unikania kolizji czołowych (FCA) [nowość także podczas skręcania na skrzyżowaniach]
- Inteligentny tempomat oparty na nawigacji (NSSC) [nowość korzystanie z danych nawigacyjnych]
- Asystent jazdy autostradowej (HDA) [nowość]
- Asystent zapobiegający kolizjom podczas jazdy do tyłu w trakcie parkowania (PCA) [nowość]
- Zdalny inteligentny asystent parkowania (RSPA) [nowość]
- System monitorowania martwego pola (BCW)
- Aktywny system monitorowania martwego pola (BCA)
- Asystenta bezpiecznego wysiadania (SEA)
- System kamer 360° (BVM)
- Asystent podążania na pasie ruchu (LFA)
- Asystent ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCA)
* Ostateczne wartości mogą się różnić w zależności od modelu i specyfikacji, do której stosowana jest technologia.
Źródło: Hyundai Motor Poland