Nowa Škoda Octavia RS: sportowe trio
ŠKODA kontynuuje tradycję usportowionych wariantów RS także w czwartej generacji modelu OCTAVIA. Tym razem jednak producent po raz pierwszy proponuje trzy różne układy napędowe – obok wersji modeli wyposażonych w silnik benzynowy lub wysokoprężny pojawia się również pierwszy wariant RS dostępny z napędem hybrydowym typu plug-in: OCTAVIA RS iV. Zarówno OCTAVIA RS 2.0 TSI, jak i OCTAVIA RS iV mogą się poszczycić mocą 180 kW (245 KM). Wersja 2.0 TDI osiąga moc 147 kW (200 KM) i jest dostępna z napędem na cztery koła. Wszystkie trzy warianty kuszą sportową karoserią z czarnymi akcentami charakterystycznymi dla tej serii.
Odkąd w 2000 r. wraz z modelem OCTAVIA pierwszej generacji pojawiła się rodzina RS ŠKODY, usportowione wersje różnych modeli marki noszą charakterystyczne oznaczenie, którego nazwa stanowi skrót od „Rally Sport” i nawiązują do prototypów aut rajdowych ŠKODA 180 RS i 200 RS, a także udanego startu ŠKODA 130 RS w rajdzie Monte Carlo w latach 70. ŠKODA wyprodukowała ponad 17 600 sztuk pierwszej generacji modelu OCTAVIA RS z turbodoładowanym silnikiem 1,8 l o mocy 132 kW (180 KM), początkowo w wersji Liftback, a od 2002 r. również Combi. Z linii produkcyjnych zjechało ponad 87 800 sztuk modelu OCTAVIA RS drugiej generacji. Poza silnikiem benzynowym o mocy 147 kW (200 KM), po raz pierwszy zaoferowano ją także z silnikiem Diesla osiągającym moc 125 kW (170 KM). Trzecia generacja bestsellera OCTAVIA w wersji RS, wypuszczona na rynek w 2013 r., okazała się jeszcze większym sukcesem. Samochód początkowo był dostępny z silnikiem benzynowym o mocy 162 kW (220 KM), a później także z silnikami benzynowymi 169 kW (230 KM) i 180 kW (245 KM). Moc silnika 2.0 TDI wynosiła 135 kW (184 KM), a pojazd w tej wersji jako pierwszy RS mógł być opcjonalnie wyposażony w napęd na cztery koła. Łącznie wyprodukowano ponad 172 000 sztuk modelu OCTAVIA RS trzeciej generacji. W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii warianty RS stanowią obecnie ponad 20% modeli z tej serii.
Trzy napędy do wyboru
W czwartej generacji modelu OCTAVIA RS klienci po raz pierwszy mogą wybierać spośród trzech różnych układów napędowych. OCTAVIA RS iV z napędem hybrydowym typu plug-in dysponuje mocą 180 kW (245 KM) i wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię DSG. Ponadto model dostępny jest z silnikiem benzynowym 2.0 TSI z sześciobiegową przekładnią manualną lub siedmiobiegową skrzynią DSG. Silnik 2.0 TDI osiąga 147 kW (200 KM) zawsze występuje z siedmiobiegową skrzynią DSG, natomiast napęd na cztery koła jest dostępny jako opcja. Elektronika sterująca możliwym do wyboru napędem na cztery koła w ułamku sekundy reaguje na zmianę warunków jazdy, sprzyjając utrzymaniu dynamiki, na przykład podczas szybkiego wchodzenia w zakręty. Układ ten przenosi część momentu obrotowego na przeciwne koło, gdy zmniejszy się obciążenie koła wewnętrznego, utrzymując przyczepność.
Nieważne, który wariant napędu wybierze miłośnik modelu OCTAVIA RS, wszystkie spełniają zróżnicowane oczekiwania, łącząc w sobie osiągi doceniane przez klientów od dziesięcioleci i wyjątkową praktyczność na co dzień. Każdy z trzech układów napędowych gwarantuje nieprzerwane dostarczanie mocy przy małym zużyciu paliwa, w imponującym stylu demonstrując możliwości najnowszych technologii.
František Drábek,
Dyrektor ds. modeli kompaktowych w ŠKODA AUTO.
Sportowy wygląd
Modele RS tradycyjnie maja bardziej sportowy charakter niż pozostałe wersje bestsellera OCTAVIA. Oprócz oryginalnych czarnych elementów wykończenia nadwozia z przodu i z tyłu posiadają także dyfuzor oraz wloty powietrza nad światłami przeciwmgielnymi LED. Obudowy lusterek bocznych i obramowania szyb również występują w błyszczącej czerni, podobnie jak relingi dachowe w wersji Combi. Z tyłu wersji Liftback na czarno lśnią także owiewki, dyfuzor i tylny spojler. Spojler dachowy w wersji Combi ma kolor nadwozia. Modele RS wyposażone są w standardzie w czarne 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Zaciski hamulcowe mają wyrazisty czerwony kolor charakterystyczny dla serii RS. Obręcze 19-calowe dostępne są w wyposażeniu dodatkowym. Topowe wersje sportowe charakteryzują się ekskluzywnym emblematem RS na pokrywie bagażnika. W standardowym wyposażeniu znalazły się również debiutujące w modelu OCTAVIA innowacyjne reflektory Full LED Matrix.
Dynamiczne wnętrze w stylu RS
We wnętrzach wszystkich modeli OCTAVIA RS dominuje czerń. Przeprojektowana wielofunkcyjna trójramienna jest wykonana ze skóry i oznaczona logo RS. Zmieniono na niej układ przycisków i dodano nowe chromowane pokrętła. Pojazdy z przekładnią DSG posiadają dodatkowo manetki. Przednie sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami mają tekstylną tapicerkę w kolorze czarnym, a w opcjonalnych fotelach ergonomicznych zaproponowano tapicerkę z Alcantary®, skóry i sztucznej skóry, regulację głębokości siedziska oraz funkcję masażu. Fotele są ozdobione logo RS i ozdobnymi przeszyciami w kolorze czerwonym lub srebrnoszarym, które znajdują się także na skórzanej kierownicy, podłokietnikach oraz na desce rozdzielczej pokrytej Alcantarą®. Sportowego wyglądu samochodu dopełniają ozdobne listwy z wykończeniem karbonowym i aluminiowe pedały.
Virtual Cockpit o sportowym układzie
W standardowym wyposażeniu trzech modeli RS można znaleźć Virtual Cockpit z dodatkowym układem sportowym. W standardzie jest także wybór trybów jazdy, wśród których znajdziemy nowy tryb RS. W wariantach RS występują również wszystkie systemy wspomagania kierowcy dostępne dla gamy modelu OCTAVIA czwartej generacji. Należą do nich nowy system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist), system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) i system ostrzegania o ruchu lokalnym (Local Traffic Warning).
Nowe funkcje systemu dynamicznej kontroli zawieszenia
W trzech topowych modelach OCTAVIA o dynamikę jazdy dbają progresywny układ kierowniczy w standardzie oraz typowe dla RS zawieszenie sportowe, które w przypadku silników 2.0 TSI i 2.0 TDI zostało obniżone o 15 mm. Zawieszenie adaptacyjne DCC, dostępne jako wyposażenie opcjonalne, nieustannie zmienia parametry tłumienia, umożliwiając szczególnie dynamiczny styl jazdy w trybie sportowym. DCC umożliwia także zmianę różnych parametrów przy wyborze trybów jazdy, takich jak zawieszenie, tłumienie, charakterystyka układu czy działanie skrzyni DSG, zgodnie z osobistymi preferencjami. Zmian dokonuje się za pomocą suwaków na centralnym ekranie dotykowym. Prześwit w wersji OCTAVIA RS iV z zawieszeniem DCC pozostaje niezmieniony. W wariantach TSI elektronicznie sterowany dyferencjał VAQ zwiększa przyczepność na przedniej osi.
Źródło: Škoda Polska