Škoda wyprodukowała 3 miliony silników EA211
19 czerwca 2020 w fabryce Mladá Boleslav został wyprodukowany trzymilionowy silnik EA211 dla samochodów ŠKODA i innych marek z Grupy Volkswagen. Pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w 2012 roku. Obecnie około 800 pracowników wytwarza trzy- i czterocylindrowe warianty o pojemnościach od 1.0 do 1.6 l. Ten imponujący wynik to zasługa pełnej pasji i zaangażowania pracy zespołu ŠKODA AUTO. Marka może poszczycić się długą historią produkcji komponentów samochodowych – pierwszy silnik powstał 1899 roku.
Ponad 120-letnia tradycja tworzenia niezawodnych i innowacyjnych silników świadczy o tym, że ŠKODA to jedna z marek posiadających najdłuższą historię produkcji silników w światowym przemyśle motoryzacyjnym.
Michael Oeljeklaus,
Dzięki temu wytworzenie trzech milionów egzemplarzy EA211 stanowi dla nas szczególne osiągnięcie. To dowód na to, ile nasze komponenty znaczą dla Grupy Volkswagen. Ten sukces jest wynikiem ogromnego wysiłku włożonego w pracę przez cały zespół.
Członek zarządu ŠKODA AUTO ds. produkcji i logistyki
Obecnie w fabryce w Mladá Boleslav, ze względu na wprowadzenie środków bezpieczeństwa związanych z pandemią, dzienna liczba produkowanych silników została zredukowana z 2400 do 1900 sztuk. Pracownicy zajmują się produkcją nowoczesnych trzycylindrowych i czterocylindrowych silników w czterech różnych wersjach. ŠKODA wytwarza trzycylindrowe silniki o pojemności 1,0 MPI i mocy 44 kW (60 KM), 55 kW (75 KM) lub 59 kW (80 KM). W przypadku 1,0 MPI EVO oraz 1.0 TSI dostępnych jest kilka wielkości mocy: 70 kW (95 KM), 81 kW (110 KM), a także 85 kW (115 KM). Czterocylindrowe warianty silnika EA211 obejmują 1.4 TSI o mocy 94 kW (128 KM) lub 110 kW (150 PS), jak również 1.6 MPI o mocy 81 kW (110 KM). Silniki są montowane w 13 modelach samochodów różnych marek Grupy Volkswagen na całym świecie. Oprócz modeli ŠKODY takich jak: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAMIQ, KAROQ i KODIAQ jednostka spalinowa EA211 produkowana w Mladá Boleslav znajduje zastosowanie w modelach marek Volkswagen oraz Seat.
Ważną rolę w koncernie Volkswagen odgrywa również fabryka komponentów ŠKODA AUTO w miejscowości Vrchlabí, gdzie produkowana jest m.in. dwusprzęgłowa 7-biegowa przekładnia DSG DQ200, stosowana w samochodach ŠKODA i innych pojazdach należących do Grupy Volkswagen. Na nowoczesnej linii produkcyjnej powstaje 2200 sztuk przekładni DSG dziennie, a do listopada 2019 w Vrchlabí wytworzono łącznie 3 miliony egzemplarzy skrzyń biegów.
121 lat produkcji silników
Historia silników produkowanych w Mladá Boleslav sięga 1899 roku. Zaledwie cztery lata po założeniu firmy produkującej rowery Václav Laurin i Václav Klement zaprezentowali bicykl wyposażony w jednocylindrowy silnik pomocniczy o mocach 1,25 oraz 1,75 KM. W 1905 roku spółka Laurin & Klement opracowała Voiturette A – swój pierwszy samochód posiadający chłodzony wodą silnik o mocy 7 KM i pojemności 1100 cm3.
Założyciele marki zapewne nie przewidywali wtedy skali przyszłego sukcesu. Długa historia wytwarzania komponentów samochodowych świadczy o ich znakomitej jakości. ŠKODA kontynuuje bogatą tradycję produkcyjną, oferując coraz bardziej innowacyjne rozwiązania dla modeli ze swojego portfolio.
Źródło: Škoda Polska