Volkswagen znacznie zwiększa prognozę dotyczącą produkcji aut elektrycznych
Ofensywa Volkswagena w dziedzinie samochodów elektrycznych nabiera rozpędu zgodnie z planem: w wrześniu 2019 roku odbyła się światowa premiera nowego, w pełni elektrycznego modelu ID.3, a w listopadzie w zakładzie w Zwickau rozpoczęła się jego produkcja. 2020 będzie rokiem, w którym auta z rodziny ID. będą wprowadzane do sprzedaży na kolejnych rynkach – Volkswageny ID.3 zaczną się pojawiać na europejskich drogach latem 2020 roku. W ciągu najbliższych lat Volkswagen zamierza stać się światowym liderem w zakresie elektromobilności – do 2024 roku koncern zainwestuje w jej rozwój 33 miliardy euro, z których 11 miliardów przypadnie na inwestycje marki Volkswagen. Strategiczny cel zakładający sprzedaż miliona elektrycznych samochodów ma – według nowych założeń – zostać osiągnięty pod koniec 2023 roku, czyli o dwa lata wcześniej niż dotąd zakładano. Marka Volkswagen planuje, że do 2025 roku wyprodukuje 1,5 miliona aut z napędem elektrycznym.
Światowa premiera i początek produkcji ID.3
ID.3 zaprezentowany przez Volkswagena po raz pierwszy we wrześniu 2019 roku podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie (IAA) był pierwszym w pełni elektrycznym modelem nowej generacji. Samochód ten został skonstruowany w oparciu o modułową platformę MEB opracowaną przez Volkswagena specjalnie na potrzeby aut elektrycznych; ID.3 uzyskuje zasięg od 330 do 550 km (według WLTP). W podstawowej wersji samochód ten będzie kosztował mniej niż 130.000 złotych. W wypadku ID.3 Volkswagen po raz pierwszy zaoferował klientom system rezerwacji, z którego do tej pory skorzystało ponad 37.000 klientów rezerwujących ten model po wpłaceniu zaliczki.
Produkcję ID.3 uruchomiono w listopadzie 2019 roku w obecności kanclerz Niemiec – Angeli Merkel. Samochód jest wytwarzany w fabryce w Zwickau, która została w tym celu całkowicie przebudowana. Od 2021 roku z taśm tego zakładu będzie zjeżdżać do 330.000 elektrycznych samochodów rocznie, co sprawi, że Zwickau stanie się największym i najefektywniejszym zakładem produkcji aut elektrycznych w Europie. Przygotowania do sprzedaży modeli z rodziny ID. trwają również w Chinach i w USA. W chińskim zakładzie w Anting rozpoczęła się już produkcja przedseryjna.
Volkswagen wkracza na nowe pola działalności związane z elektryczną mobilnością
W ramach ofensywy w dziedzinie pojazdów elektrycznych Volkswagen podjął też działalność w nowych obszarach o znaczeniu strategicznym. Nowo utworzona firma Elli należąca do Volkswagena zajmuje się budową infrastruktury w dziedzinie ładowania akumulatorów. Już dzisiaj Elli ma ponad 10.000 odbiorców prądu.
Wielkie znaczenie ma ponadto udostępnienie platformy MEB innym producentom. Jednym z pierwszych producentów samochodów, który skorzysta z tej platformy będzie Ford. Marka ta zamierza od 2023 roku oferować w Europie model skonstruowany w oparciu o płytę podłogową MEB i zakłada sprzedaż ponad 600.000 tych samochodów w ciągu sześciu lat.
Volkswagen podjął również ważne działania w dziedzinie rozwoju, testów i produkcji cel do akumulatorów stosowanych w autach elektrycznych. W 2020 roku w Salzgitter rozpocznie się budowa fabryki wytwarzającej akumulatory o łącznej mocy 16 gigawatogodzin. Początek produkcji przewidziano na przełomie lat 2023/2024. Volkswagen utworzył ponadto spółkę ze szwedzkim producentem akumulatorów, firmą Northvolt.
Plany na 2020 rok: początek sprzedaży ID.3
W nadchodzącym roku Volkswagen będzie kontynuował ofensywę w dziedzinie elektrycznych samochodów, a nawet ją przyspieszy. ID.3 zacznie się pojawiać na rynkach kolejnych krajów latem 2020 roku. Rodzina modeli ID. powiększy się ponadto o nowych członków. W przyszłym roku odbędzie się światowa premiera pierwszego SUV-a z elektrycznym napędem – seryjnej wersji modelu studyjnego ID.CROZZ. Jego produkcja ma się również rozpocząć jeszcze w 2020 roku w fabryce elektrycznych samochodów w Zwickau. Produkcję elektrycznych aut na bazie platformy MEB podejmie ponadto fabryka w Anting w Chinach, będzie to drugi zakład Volkswagena wytwarzający samochody z elektrycznym układem napędowym.
Źródło: Volkswagen Polska